Sökning: "livsstil reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden livsstil reklam.
1. Elevers upplevelser av hur hälsoperspektiv kopplat till MAT tas upp i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) är ett viktigt skolämne som syftar till att ge elever nödvändiga verktyg för att bli medvetna konsumenter. Livsmedelsverkets nya kostråd innebär att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket, att äta lagom mycket och att röra på sig. LÄS MER
2. Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. LÄS MER
3. Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. LÄS MER
4. En kvalitativ bildanalys av influencer varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studiens mål och syfte handlar om att vi vill öka kunskap och förståelse kring hur varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty väljer att marknadsföra olika produkter på i olika lanseringskampanjer. I koppling till mångfaldsperspektivet. LÄS MER
5. Kostreklamens plats i Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie runt lärarnas erfarenheter av att undervisa kring reklam kopplat till kost i Hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Reklam och media finns överallt och påverkar barn och ungdomar i hög utsträckning. Gällande livsmedelsreklam utgörs huvuddelen av ohälsosamma produkter. Vad vi äter påverkar vårt mående och fel kost och dålig livsstil kan leda till bland annat diabetes, depressioner och fetma. LÄS MER