Sökning: "livsstilar idrott"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden livsstilar idrott.

  1. 1. Får gymnasie- och högstadieelever tillräcklig fysisk aktivitet under skoltid? : en jämförande studie om elevers utbud, vanor och inställning till fysisk aktivitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Louise Wickström; [2014]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; ungdomars fysiska aktivitet; rekommendationer för fysisk aktivitet; idrott och hälsa; måttlig fysisk aktivitet; mycket ansträngade fysisk aktivitet; livsstilar; offentliga hälsomål; elever; hälsa; mental och fysisk hälsa.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar   Syftet med studien var att undersöka hur fysiskt aktiva högstadie- och gymnasieelever är i förhållande till vad de har möjlighet till att vara under skoltid.   Erbjuds eleverna tillräckligt med fysisk aktivitet under skoldagen för att kunna uppnå rekommendationerna för fysisk aktivitet? Skiljer sig utbud, vanor och inställning mellan gymnasieelever och högstadieelever? Motiverar och informerar skolan eleverna kring fysisk aktivitet?   Metod Studien bygger på en kvantitativ enkätundersökning i Stockholmsområdet på två kommunala skolor, 80 högstadie- och 80 gymnasielever i åldern mellan 13 och 16 år deltog. LÄS MER

  2. 2. Generation Y:s syn på livsstilar, image och marknadsföringsmeddelanden i sociala medier : En kvantitativ studie med fokus på extremsport

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Christoffer Fjellström; Johan Sandberg; [2013]
    Nyckelord :extremsport; generation y; sponsring; sponsrade; spornsrade atleter; atleter; idrott; sociala medier; marknadsföring; reklam; meddelanden; konsumentbeteende; kommunikationsprocessen; kommunikationsprocesser;

    Sammanfattning : Sponsring är ett marknadsföringsverktyg som används av företag för att skapa konkurrensfördelar samt för att nå en specifik målgrupp. Vi möts dagligen av sponsring i olika former och vi tar till oss denna typ av marknadsföring beroende på våra intressen och vår livsstil. LÄS MER

  3. 3. Hälso- och livsstilsfrågor – en undersökning om hur dessa uppmärksammas av sex gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Josefin Bengtsson; Erik Nilsson; [2008]
    Nyckelord :hälso- och livsstilsfrågor; idrott och hälsa; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Hälsa är ett aktuellt ämne i dagens samhälle och det talas mycket om hälsofrågor i olika sammanhang. Hälsa i skolan har sedan Lpf 94 infördes givits ett större utrymme och då framförallt i ämnet idrott och hälsa, medan idrottsämnet tidigare var ett rent fysiskt ämne som fokuserade på prestationen. LÄS MER

  4. 4. Fostran till sportkonsumtion : - en innehållsanalys av barnprogrammet Lilla Sportspegeln

    Magister-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap; Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Britt-Marie Ringfjord; [2000]
    Nyckelord :TV-sport; ideologi; kommunikationsformer; barnprogram; genus; generation; könsidentiteter.;

    Sammanfattning : Barnen som publik har blivit en allt viktigare målgrupp för medieorganisationerna. Det finns en mängd TV-program i olika kanaler som riktar sig mot barnen som publik och många studier är gjorda om innehållet i olika barnprogram, men mycket litet är skrivet om relationen mellan barn och TV-sport. LÄS MER