Sökning: "livsstilsmagasin"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade ordet livsstilsmagasin.

  1. 21. Fast i garderobsöppningen : En kritisk diskursanalys av VeckoRevyns representation av bi- och homosexuellas sex- och kärleksrelationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Emelie Eriksson Liljegren; Jeny Nilsson; [2015]
    Nyckelord :bisexual; homosexual; LGB; sex; love; lifestyle magazine; representation; critical discourse analysis; bisexuell; homosexuell; sex; kärlek; livsstilsmagasin; representation; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the ways in which the Swedish lifestyle magazine VeckoRevyn construct the sex and love relations of bi- and homosexuals. We analyzed 22 unique texts in magazines, from 2009 to 2014, in order to get a result as current as possible. LÄS MER

  2. 22. Stå i bakgrunden eller ta plats? : En analys av manlig och kvinnlig retorik i två livsstilsmagasin

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ellen Alwall; [2015]
    Nyckelord :livsstilsmagasin; ledarspalter; könsroller; retorik; topiker;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur chefredaktörerna för livsstilsmagasinen Cosmopolitan, som är ett magasin för kvinnor, och Slitz, som är ett magasin för män, väljer att presentera sig själva i sina ledarspalter. Materialet som har använts är en ledarspalt från varje magasin. LÄS MER

  3. 23. Perfekt? Nej tack! – En kritisk diskursanalys av livsstilsmagasin riktade till unga tjejer.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alexandra Cruz Andersson; Kajsa Åkesson; [2015]
    Nyckelord :populärlitteratur; unga tjejer; ideal; könsnormer; diskurser; förväntningar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med hjälp av kritisk diskursanalys och intersektionell teoribildning studera huruvida könsnormer reproduceras i dagens populärlitteratur riktat till unga tjejer. Det empiriska materialet består av sex nummer av tidningarna Solo och Veckorevyn från 2015. LÄS MER

  4. 24. Whisky, läder och svarta kläder : En studie i språkbruk av reklam och livsstilsmagasin riktade mot män

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fredrik Åslund; [2015]
    Nyckelord :Språkvetenskap; genus; reklamtext; manlighet; normer; värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven inom fältet för språkvetenskap med fokus på hur reklamtexter använder värderande språk och språkliga strategier för att tilltala en manlig målgrupp, och i förlängning förstärka fördomar och heteronormativa värderingar genom språket som utgångspunkt. Studien har utgått från kvalitativ innehållsanalys samt diskursanalys för att besvara frågeställningarna, och metoden som brukats är närläsning av materialet som utgörs av diverse reklamannonser och artiklar ur livsstilsmagasin riktade mot män. LÄS MER

  5. 25. "En samhörighet som skiljer sig" : Diskursiva strategier för att upprätthålla föreställningen om en livslång partner

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Moa Ejnarsson; [2014]
    Nyckelord :parförhållande; livslångt; utbytbarhet; ideologiskt dilemma; diskursiv strategi; socialkonstruktionism; diskursanalys; tvåsamhetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ringa in hur vi kommunicerar för att hantera det ideologiska dilemmat mellan föreställningen om en livslång partner och utbytbarhet. Hur riktar vi retorisk kraft åt den normativa tvåsamheten trots att separationer, skilsmässor och byte av partner är mycket vanligt? Med en diskursanalytisk metod har diskursiva strategier uttolkats. LÄS MER