Sökning: "livsvärld elever"

Visar resultat 11 - 15 av 103 uppsatser innehållade orden livsvärld elever.

  1. 11. Att dansa fram en plats : Om dansundervisning och skolans rum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Klara Degerman; [2022]
    Nyckelord :architecture; artistic approach; educational space; hermeneutics; life-world; arkitektur; hermeneutik; konstnärligt förhållningssätt; livsvärld; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks förhållandet mellan dansundervisning och de platser där de äger rum, i huvudsak skolans danssalar. Genom att intervjua danslärare och elever på gymnasiets estetiska program, samt göra observationer i skolmiljöer, ställs frågor om hur dansundervisningen å ena sidan påverkas av den plats där den äger rum å andra sidan kan påverka eller utforska dessa platser. LÄS MER

  2. 12. Betydelsen av undervisningsperspektiv i samhällskunskap : Hot och möjligheter för vår framtid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Per Grundström; [2022]
    Nyckelord :Polarisering; samhällskunskap; motivation; förståelse; vetenskapligt perspektiv; socialpsykologiskt perspektiv; social identitet;

    Sammanfattning : Studien beskriver hur polariseringen mellan olika grupper har ökat i samhällen i stora delar av världen och hur sociala medier ibland kan förstärka denna tendens. Möjligheterna som finns att långsiktigt motverka detta i Sverige belyses genom att visa hur lärarna inom ramen för ämnesplanen i samhällskunskap i större utsträckning kan använda ett socialpsy­kologiskt och vetenskapligt perspektiv i undervisningen av sociala, ekonomiska och po­li­tiska frågor. LÄS MER

  3. 13. Särskilt begåvade elever - ett snabbare spår genom skoltiden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Norrman; Jaana Nyman; [2021-08-05]
    Nyckelord :särskilt begåvade; acceleration; berikning; coachning; elevers upplevelse;

    Sammanfattning : Abstract Specialpedagogiska insatser ska stödja elever i svårigheter och utveckla skolan till en plats där alla elever blir sedda och bemötta utifrån sina behov. Särskilt begåvade elever upplever att de får arbeta i en för långsam arbetstakt och behöver vänta in sina klasskamrater då de skulle kunna få arbeta snabbare och nå längre kunskapsmässigt (Kullander, 2014). LÄS MER

  4. 14. Att motverka intolerans i klassrummet : En fenomenologisk studie om samhällskunskapslärares upplevelser av intolerans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Björn Lidén Van Riessen; [2021]
    Nyckelord :Empati; Fenomen; Intersubjektivitet; Intolerans; Livsvärld; Samhällskunskap; Tolkning; Värdegrund;

    Sammanfattning : Skolan är nära sammanknuten med de influenser som präglar samhället i stort. I ämnet samhällskunskap kommer läraren ofta i kontakt med elevers livsåskådningar och åsikter som en naturlig del av undervisningen. LÄS MER

  5. 15. Om oboeelevers motivation : En intervjustudie om oboelärares erfarenheter kring elevernas motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sanna Asplund; [2021]
    Nyckelord :Motivation; oboe; teacher; student; the community school of music and art; Motivation; oboe; lärare; elev; musik- och kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad oboelärare på musik- och kulturskolor har för erfarenheter kring sina elevers motivation att spela oboe. I bakgrundskapitlet presenteras en beskrivning av instrumentet oboe följt av en beskrivning av musik- och kulturskolans framväxt i Sverige under 1900-talet och en kort beskrivning av motivationsteorier genom historien. LÄS MER