Sökning: "livsvärldsansats specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden livsvärldsansats specialpedagogik.

  1. 1. ”Personligheten är ju ens instrument” En fenomenologisk studie kring hur några specialpedagoger upplever sin egen yrkesroll och dess betydelse i mötet med eleven.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Tyrenius; [2022-11-28]
    Nyckelord :livsvärld; människosyn; relationskompetens; specialpedagogik; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem specialpedagoger upplever sig själva i sin yrkes roll och som redskap i det didaktiska arbetet att möta elever i behov av stöd. Den metod och teoretiska ansats som använts för studien är kvalitativa livsvärldsintervjuer i enlighet med fenomenologisk teori. LÄS MER

  2. 2. Samverkan kring förskolan för barn som har eller tillfrisknat från cancer En livsvärldsansats

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sara Hagberg; [2020-01-15]
    Nyckelord :Förskola; cancer; vårdnadshavare; lekterapi; samverkan; konsultsjuksköterska; livsvärldsansats; systemteori; barn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min studie var att se på hur samverkan såg ut kring förskolan med ett barn som har eller tillfrisknat får sin cancer mellan vårdnadshavare, lekterapin och förskolan. Teori: I min studie använde jag mig utav den fenomenologiska livsvärldsansatsen och ramade sedan in med hjälp av Bronfenbrenners ekologiska systemteori. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av sex lärares upplevelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Wallin; [2015-11-10]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogik; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte Studiens övergripande syfte var att belysa lärares upplevelser av extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter. För att besvara detta syfte utformades tre frågeställningar: Vilka extra anpassningar och medvetna metodval upplever lärarna att de använder för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka möjligheter och hinder upplever lärarna i arbetet kring elever i läs- och skrivsvårigheter? Hur upplever lärarna organisationen kring extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen är avgörande för individens utveckling. LÄS MER

  4. 4. En studie om - Fem rektorers och fem specialpedagogers definitioner och beskrivningar av begreppet särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Bernalt; Maria Svensson; [2015-04-30]
    Nyckelord :särskilt stöd; integrering; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilken innebörd fem rektorer och fem specialpedagoger lägger i begreppet "särskilt stöd”, samt redogöra för hur de beskriver att utformningen av det särskilda stödet ser ut. Teori: Utgångspunkten är forskning inom specialpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jan Engström; [2014-08-21]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER