Sökning: "livsvärldsfenomenologi förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologi förskola.

  1. 1. Aktionsforskning med språk och kommunikationsundervisning i blickfånget En studie med fokus på hur de yngsta barnen kommunicerar om litteraturen i förskolan En

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Bergstedt Bergstedt; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; kommunikation; förskola; högläsning; litteracitet; språkutveckling; de yngsta barnen; litteratur; undervisning; livsvärldsfenomenologi; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Den här studien baseras på aktionsforskning och har genomförts som ett utvecklingsarbete på en förskola i västra Sverige tillsammans med de yngsta barnen i vårt utbildningssystem. Syftet med denna aktionsforskning har varit att förbättra och förändra högläsningstillfällena på förskolan och därav sträva efter att alla barn som deltagit i studien får en större möjlighet att bli delaktiga i kommunikationen om litteraturen vid högläsningstillfällena. LÄS MER

  2. 2. "Den kan inte komma upp i träden därför jag vet att fiskar bara lever i vattnet" : Sokratiska samtal med barn i förskoleåldern om deras upplevelser av likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ida Lundehed; Ingrid Lööw; [2020]
    Nyckelord :likvärdighet; förskola; barn; livsvärldsfenomenologi; upplevelse; sokratiska samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleåldern 4–6 år upplever likvärdighet. För att besvara syftet har två frågeställningar använts: Vilka upplevelser och tankar om bilden framkommer som berör likvärdighet? Vilka aspekter av likvärdighet berörs i barnens uttryckta upplevelser och tankar? Detta har undersökts med hjälp av sokratiska samtal. LÄS MER

  3. 3. ”Stopp, det är jag, det är min integritet, min lilla ram.” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med förskolans värdegrund i relation till barns integritet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Lisa Tell; Isabelle Arvidsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; värdegrund; integritet; fokusgruppsintervjuer; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med förskolans värdegrund i relation till barns integritet. Vilket uppnås utifrån följande frågeställningar: Vilka faktorer beskriver förskollärare påverkar deras arbete med förskolans värdegrund i relation till barns integritet? Vilka strategier beskriver förskollärare att de använder sig av i arbetet med förskolans värdegrund i relation till barns integritet? Följande studie är kvalitativ och empirin har samlats in genom tre fokusgruppsintervjuer med sammanlagt elva förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Barns rätt till integritet : En kvalitativ studie om fyra förskollärares syn på hur de tar hänsyn till barns integritet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Ljungberg; Jennifer Svensson-Gradin; [2018]
    Nyckelord :Integritet; Förskola; Förskollärare; Rättigheter; Livsvärldsfenomenologi; Kvalitativ; Omsorg; Relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ intervjustudie har vi undersökt några förskollärares syn på hur de tar hänsyn till barns integritet i förskolan. Syftet har varit att ta reda på hur några förskollärare beskriver barns rätt till integritet och hur de beskriver olika dilemman i arbetet med barns integritet. LÄS MER

  5. 5. Barns erfarenheter av lärande i förskola och förskoleklass : Jag kan skriva småa bokstäver med mitt namn nu

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lydia Kristoffersson; Sara Sveder; [2018]
    Nyckelord :Barns erfarenheter; förskola; förskoleklass; kunskap; livsvärldsfenomenologi; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för barns erfarenheter av lärande i förskola och förskoleklass. Studien fokuserar på vad barnen berättar om sina erfarenheter av lärande och med hjälp av detta skapa en djupare förståelse för vad som är viktiga faktorer och platser för barnens lärande i förskola och förskoleklass. LÄS MER