Sökning: "livsvärldsfenomenologi"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade ordet livsvärldsfenomenologi.

  1. 11. En helt ny värld kan öppnas upp : lärares upplevelser av högläsningens didaktiska funktion

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Cassandra Karlsson; Eva-Lena Shakrah; [2020]
    Nyckelord :Didaktisk funktion; högläsning; livsvärldsfenomenologi; literacy; lärarens upplevelser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka lärares upplevelser av högläsning och högläsningens didaktiska funktion i F-3. Vi har utgått från ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv och använt oss av semistrukturerade intervjuer för att få inblick i olika lågstadielärares upplevelser av högläsning och av vad den har för påverkan på undervisningen. LÄS MER

  2. 12. "Den kan inte komma upp i träden därför jag vet att fiskar bara lever i vattnet" : Sokratiska samtal med barn i förskoleåldern om deras upplevelser av likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ida Lundehed; Ingrid Lööw; [2020]
    Nyckelord :likvärdighet; förskola; barn; livsvärldsfenomenologi; upplevelse; sokratiska samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleåldern 4–6 år upplever likvärdighet. För att besvara syftet har två frågeställningar använts: Vilka upplevelser och tankar om bilden framkommer som berör likvärdighet? Vilka aspekter av likvärdighet berörs i barnens uttryckta upplevelser och tankar? Detta har undersökts med hjälp av sokratiska samtal. LÄS MER

  3. 13. "De pratar med fröknar och blablabla" : En livsvärldsfenomenenologisk studie om barnens upplevelser av de vuxnas olika roller i förhållande till leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Skotte; Lisa Gref; [2019]
    Nyckelord :Childrens-interviews; play; teacher s involvement; forbidden plays; life-world Phenomenology; Livsvärldsfenomenologi; Barns uppfattning; lek; Barnintervjuer;

    Sammanfattning : The aim of this study was to look at the children's experience of the teacher's different rolls in relation to play. We found this subject interesting because we feel insecure about what our role is in children's play. LÄS MER

  4. 14. SYNEN PÅ SYNNEDSÄTTNING - EN STUDIE AV PROFESSIONELLAS UPPLEVELSE AV ATT ARBETA MED OCH MÖTA INDIVIDER MED GRAV SYNNEDSÄTTNING ELLER BLINDHET

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Mikael Sivermo; [2019]
    Nyckelord :Fenomenologi; Hermeneutik; Livsvärldsfenomenologi; Syncentral; Synhabilitering; Synnedsättning; Synrehabilitering;

    Sammanfattning : I press och andra publikationer diskuteras uppfattningen att samhället, vårdgivande enheter och habiliterande/rehabiliterande verksamheter inte förmår leverera godtagbara resultat i bemötandet av individer med synnedsättning utifrån LSS-lagstiftningen, och specifikt därtill hur lagens intentioner ej överensstämmer med nuvarande praxis. Författaren till denna uppsats identifierande dessutom en relativ avsaknad av studier med ett holistiskt perspektiv av situationens konstituering, och då speciellt utifrån hur den upplevs vid syncentraler. LÄS MER

  5. 15. ”Vi kan ju städa den tillsammans, då blir nog jorden glad.” : Handlingsberedande aktiviteter i förskolan

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; handlingsberedskap; hållbarhetsfrågor; förskolan; livsvärldsfenomenologi; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur vi i förskolans värld kan skapa aktiviteter som bidrar till handlingsberedskap hos barn, gällande frågor som rör hållbar utveckling. Studien har utförts med delaktiga observationer som främsta metod, där bildvisning har använts för att introducera och väcka barnens intresse för olika hållbarhetsfrågor. LÄS MER