Sökning: "livsvärldsfenomenologisk ansats skola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden livsvärldsfenomenologisk ansats skola.

  1. 1. Hur undervisa för att höja måluppfyllelsen? Hur några specialpedagoger, i segregerade områden med låg måluppfyllelse, ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Norlin; [2014-04-22]
    Nyckelord :likvärdig skola; specialpedagoger; högstadieskolor; segregerade områden; låg måluppfyllelse; anpassade arbetssätt; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur specialpedagoger i segregerade områden med låg måluppfyllelse ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd. Följande studie är menad som ett bidrag för att komma ett steg närmare hur lärare och specialpedagoger bör agera på den allra närmaste nivån dvs. LÄS MER

  2. 2. Misslyckade elever eller skolans misslyckande? IM-elevers syn på sin grundskoletid, sitt lärande och sig själva som lärande individer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hansson; [2012-10-04]
    Nyckelord :en skola för alla; livslångt lärande; livsvärld; skolerfarenheter; lärande; självbild;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att beskriva och tolka hur elever på ett introdukt-ionsprogram ser på sitt eget lärande och på sig själva som lärande individer relaterat till tidi-gare skolerfarenheter. Studien är kvalitativ och har en livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER

  3. 3. "Om man kan läsa och skriva är man president ..." En livsvärldsfenomenologisk studie om hur sex somaliska elever upplever mötet med svensk skola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petra Larsson; [2011-09-23]
    Nyckelord :skriftspråk; skola; nyanländ; IVIK; andraspråksinlärning; modersmål; studiehandledning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur sex nyanlända somaliska elever upplever mötet med den svenska skolan och med det svenska skriftspråket. Eventuella tankar kring hur respondenterna själva anser att den svenska skolan kan stötta dem är också relevant. Studien utgår från följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  4. 4. Lärarens lärande i ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cecilia Pollack; Emma Räftegård; [2010-07-05]
    Nyckelord :utvecklingsarbete; åtgärdsprogram; livsvärldsfenomenologin;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur lärarens lärande tar sig uttryck på en skola. Det lärande som studien inriktar sig på är det som sker i organiserade former. LÄS MER