Sökning: "livsvärldsintervjuer"
Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet livsvärldsintervjuer.
1. Stopp, klättra inte högre : Riskfylld lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vårt examensarbete inbegriper förskollärares inställning till riskfylld lek. Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares perspektiv, erfarenheter och upplevelser kring fenomenet riskfylld lek. LÄS MER
2. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER
3. Egentligen är det så att vi kvinnor som föddes på 1940-talet hade en väldig tur : En kvalitativ studie om kvinnors förändrade livssituation och könsroll
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kvinnans livssituation har förändrats i det svenska samhället sedan 1940-talet och om kvinnorna själva upplevt skillnader/förändringar kopplat till deras könsroll och position. Vi har valt att undersöka kvinnornas livssituation utifrån tre områden: karriär, privatliv och relationer. LÄS MER
4. Nio specialpedagogers upplevelser av arbetet med grundsärskolans elever i grundskolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Det finns få studier om grundsärskolans elever som är integrerade i grundskolan. Aktuell forskning samt statliga granskningar och utredningar visar att grundskolans lärare saknar grundläggande kunskaper om intellektuell funktionsnedsättning (IF) och om grundsärskolans styrdokument och bedömningsstöd. LÄS MER
5. ”Personligheten är ju ens instrument” En fenomenologisk studie kring hur några specialpedagoger upplever sin egen yrkesroll och dess betydelse i mötet med eleven.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem specialpedagoger upplever sig själva i sin yrkes roll och som redskap i det didaktiska arbetet att möta elever i behov av stöd. Den metod och teoretiska ansats som använts för studien är kvalitativa livsvärldsintervjuer i enlighet med fenomenologisk teori. LÄS MER