Sökning: "ljudböcker och undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ljudböcker och undervisning.

  1. 1. Ökad delaktighet i klassrummet med assisterande teknik för elever i läs- och skrivsvårigheter. Vad förväntas av speciallärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Henriksson; Sara Höijer; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; delaktighet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva är en demokratisk rättighet som ger oss möjlighet att kunna ta del av och påverka det samhälle vi lever i. Att inte kunna läsa och skriva innebär svårigheter att få tillgång till information och att göra sin röst hörd: det begränsar människors möjlighet att delta i samhället. LÄS MER

  2. 2. Att läsa med öronen : Forskningsöversikt om ljudbokens effekt på läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2022]
    Nyckelord :Ljudbok; Ljudböcker; Förståelse; Läsförståelse; Hörförståelse; Motivation; Ordförråd; Vokabulär; Flyt; Läsflyt; Hörflyt; Elever;

    Sammanfattning : Lärare, forskare och PISA-resultat vittnar om att ungdomar läser mindre och mindre och läsförståelsen sjunker bland elever i svensk skola. Baserat på vår tolkning av Skolverkets styrdokument genom det vidgade textbegreppet skymtas en öppning för användandet av ljudboken i undervisning. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarens arbete med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Lina Hultman; Johanna Johansson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Förskollärare; Modersmål; Modersmålsundervisning; Modersmålsutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att från ett sociokulturellt perspektiv fördjupa kunskapen om hur förskollärare arbetar med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling i förskolan. Mer specifikt undersöktes förskollärares erfarenheter av att arbeta med modersmålsundervisning och modersmålsutveckling samt vilka arbetsmetoder förskollärare arbetar utifrån. LÄS MER

  4. 4. Ljudböcker i klassrummet : Elevers inställning och upplevelse av att lyssna på ljudböcker

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Lopion; Isolde Lyckeståhl; [2019]
    Nyckelord :ljudbok; uppläsningssätt; undervisning; pedagogik; digitala verktyg; bildanalys;

    Sammanfattning : Detta forskningsarbete fokuserar på elevernas inställning och upplevelse till att använda ljudböcker i klassrummet, böcker nu förtiden är inte bara analoga utan även digitala. De tre böcker som användes i denna forskning läses upp på tre olika vis, talsyntes (datorröst), författar- (vanlig uppläsning) och skådespelaruppläsning (dramatisk uppläsning). LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogers arbete för elever med dyslexi : En studie för undersökning av undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Nyberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur specialpedagogerna inom den svenska skolan arbetar med elever för att underlätta undervisningen. I Sverige tros var femte elev ha någon form av läs- och skrivsvårighet men endast ett fåtal utreds och diagnostiseras sedan med dyslexi. LÄS MER