Sökning: "ljudböcker"

Visar resultat 16 - 20 av 72 uppsatser innehållade ordet ljudböcker.

  1. 16. En plattform för interaktiva ljudböcker : Augmented Audio

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Isak Almgren; Richard Götherström; Märta Haeggström; Ebba Löwgren; Viktor Ytterborn; [2022]
    Nyckelord :teknik; ljudbok; it; betalningar; react;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har sett till att världen blir mer beroende av mobiltelefoner och datorer, människor tenderar att ha svårt att underhålla sig utan sina skärmar. Målet med projektet är att skapa en plattform med interaktiva berättelser, där användare får chansen att vara kreativa och samtidigt delta i en njutbar aktivitet. LÄS MER

  2. 17. Ljudbokens möjligheter att ta plats i skolans högläsningsmoment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Madelen Regina; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; ljudböcker; läsförståelse; läsutveckling; talbok;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att skapa en uppfattning om den digitala ljudboken kan ta plats i skolans högläsningsmoment. Med ljudböcker avser denna uppsats de digitala ljudböcker som nås via olika streamingtjänster. LÄS MER

  3. 18. Att läsa med öronen : Forskningsöversikt om ljudbokens effekt på läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Evelina Össmar; Sebastian Roos; [2022]
    Nyckelord :Ljudbok; Ljudböcker; Förståelse; Läsförståelse; Hörförståelse; Motivation; Ordförråd; Vokabulär; Flyt; Läsflyt; Hörflyt; Elever;

    Sammanfattning : Lärare, forskare och PISA-resultat vittnar om att ungdomar läser mindre och mindre och läsförståelsen sjunker bland elever i svensk skola. Baserat på vår tolkning av Skolverkets styrdokument genom det vidgade textbegreppet skymtas en öppning för användandet av ljudboken i undervisning. LÄS MER

  4. 19. Att läslyssna utvecklar språket och ordförrådet : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs F-3 använder ljudböcker i    svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nicole Kirschenhofer; Maria Melkemichel; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; ljudbok; läslust; motivation; multimodalitet; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om, hur och i vilket syfte lärare i årskurs F-3 använder ljudböcker i svenskundervisningen samt vilka för- och nackdelar de anser att ljudböcker har. De semistrukturerade intervjuerna med åtta lärare indikerar att ljudböcker används för att stärka elevernas ordförråd och läsförståelse. LÄS MER

  5. 20. Från objekt till tjänst : konsekvenser för folkbibliotek vid hantering av e-medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Marika Landenmark; Sophie Leinonen Larsson; [2021]
    Nyckelord :Digital transformation; digitalisering; digitala tjänster; e-böcker; ljudböcker; folkbibliotek;

    Sammanfattning : This Bachelor's thesis in Library and Information Science (LIS) aims to investigate the uprising of the digital collection mainly focusing on e-books and audiobooks of the public libraries in Sweden. The study also aims to create an understanding of consequences that affects the public libraries in the age of digital transformation. LÄS MER