Sökning: "ljuddämpande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet ljuddämpande.

  1. 1. Istället för en parkbänk : Värdet att forma fysiska mötesplatser i en digitaliserad värld

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Caroline Axelsson; [2019]
    Nyckelord :Digitalisering; butiksinredning; mötesplats; rumslig gestaltning; offentliga rum.;

    Sammanfattning : This work is a thesis in Information Design with a focus on Spatial Design. The purpose of the work is to investigate the needs and functions that a larger food store’s foyer boutique has to fill, with increasing digitalization and the changing habits of shoppers using more online services instead of shopping in physical stores. LÄS MER

  2. 2. Study Piece : Studiero för barn i trångbodda hem - ett portabelt skrivbord

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Camilla Tungström; [2019]
    Nyckelord :trångboddhet; studiero; barnfamilj; skrivbord; portabel; designprocess; ljuddämpande; avskärmande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har drivits av en designprocess vars syfte har varit att skapa en lösning där barn i trångbodda hem kan få utrymme och ro till studier. Designprocessen (något som jag fått lära mig under min tid på utbildningen) har hjälpt mig att definiera problem och behov och att utveckla mina idéer till det slutkoncept som presenteras i mitt resultat. LÄS MER

  3. 3. Prestation, distraktion och arbetsminne hos högstadieelever

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Ilaria Tassone; [2019]
    Nyckelord :learning; students; performance; distraction; resistance to noise; working memory; inlärning; elever; prestation; distraktion; resistens mot buller; arbetsminne;

    Sammanfattning : Elevens grundläggande rätt till studiero är lagligt förankrad i Skolverkets regelverk. Den ställer krav på såväl design av infrastruktur i form av ljuddämpande lokaler, som på skolans personal i det dagliga arbetet.  Rektorer, pedagoger och elever bär det betydelsefulla ansvaret att gemensamt skapa en trygg och ostörd studiemiljö. LÄS MER

  4. 4. Railway bridges with floating slab track systems : Numerical modelling of rail stresses - Dependence on properties of floating slab mats

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Byggkonstruktion och -produktion

    Författare :Daniel Kostet; [2018]
    Nyckelord :ballasted track; bridge; elastic mat; expansion; finite element method FEM ; finite element analysis FEA ; floating slab mat; interaction; International union of railways UIC ; non-ballasted track; SOFiSTiK; ballasterat spår; ballastfritt spår; bro; dilatationsfogar; finita elementmetoden FEM ; finit elementanalys FEA ; fixerat spår; interaktion; Internationella järnvägsunionen UIC ; SOFiSTiK; vibrationer; vibrationsdämpande matta;

    Sammanfattning : The increased use of continuously welded rails in the railway systems makes it necessary to increase the control of the rail stresses to avoid instability and damages of the rails. Large stresses are especially prone to appear at discontinuities in the railway systems, such as bridges, due to the interaction between the track and the bridge. LÄS MER

  5. 5. Social och kommunikativ delaktighet. : En studie om barn med cochleaimplantat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Elisabeth Lindow; Camilla Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; delaktighet; förskola; kommunikativt; socialt;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att vi vill bidra till fördjupade kunskaper kring pedagogers arbete i förskoleverksamheten. För att barn med cochleaimplantat ska känna delaktighet samt utvecklas utifrån sina förutsättningar med tanke på den sociala och kommunikativa utvecklingen i lärandet. LÄS MER