Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. LJUDDESIGN & INLEVELSE I COUNTER STRIKE:GLOBAL OFFENSIVE : Hur påverkar Counter Strike: Global Offensives tidigare och nuvarande ljudläggning spelares inlevelse genom informativa ljud?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Clifford; [2023]
    Nyckelord :Counter Strike: Global Offensive; tävlingsinriktade spel; informativ ljuddesign; ljud och taktiska skjutspel; inlevelse och ljuddesign;

    Sammanfattning : Tio personer deltog i ett experiment där 2 olika ljud läggningar av spelet Counter Strike: Global Offensive studerades. Version A var en beta version från 2013 och Version B var den senaste uppdateringen av spelet vid datumet 2023-02-10. Deltagarna spelade 5 rundor som terrorister och 5 rundor som anti-terrorister på kartan Dust II. LÄS MER

  2. 2. Vägen till en lyckad mix : En studie om dialogmixning i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Benny Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Dialogredigering; filmbranschen; ljudläggning; ljuddesign; mixning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en fördjupad kunskap omproduktionsprocessen kring hur dialogmixar för film brukar göras och ta reda på vilkafaktorer det är i mixningen som bidrar till en lyckad slutprodukt. Studien bidrar med enfördjupad kunskap om just dialogljudet som ofta inte fått ensamt fokus i den tidigareforskningen. LÄS MER

  3. 3. Chernobyl (2019) – Autentiskt ljudberättande av entystad historia

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sara Sonn Lindell; [2021]
    Nyckelord :Chernobyl; Tjernobyl; autenticitet; ljudläggning; ljudkällor; filmmusik; lyssningstest; multimetodologi;

    Sammanfattning : Detta är en multimetodologisk studie kring filmljudets funktion i miniserien Chernobyl(2019). Genom en kvalitativ metod genomförs en intervju med två av ljudmakarna frånproduktionsteamet och undersöker varför man väljer att använda sig av autentiskaljudkällor framför digitala, samt hur man ljudlägger fenomen som vi inte vet hur delåter, så som radioaktivitet. LÄS MER

  4. 4. Sound Mapping : Narrativ kartläggning och kreativitet i ljuddesign till rörlig bild.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

    Författare :Bjarne Sjöström; [2021]
    Nyckelord :Sound Mapping; ljudkartläggning; narrativ ljuddesign; kreativitet; ljudläggning till rörlig bild;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse och få en djupare inblick i narrativa redskap och dess funktioner i ljuddesign. I studien granskades huvudsakligen David Sonnenscheins metod ”Sound Mapping”, som i fortsättning refereras till som ljudkartläggning. LÄS MER

  5. 5. Ljudbilders Mättnad i Film : Hur tjocka och tunna ljudbilder byggs upp

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Richard Fortea; Nils Vennberg; [2020]
    Nyckelord :Soundtrack; Soundscape; Dense Clarity-Clear Density; Sound Design; Mixing; Film Sound; Film Sound Analysis; Ljudbild; Dense Clarity-Clear Density; Ljuddesign; Mixning; Filmljud; Filmljudsanalys;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete undersöker ljudbilder i film och vad som påverkar ljudbildens mättnad. Med stort fokus på Walter Murchs Dense Clarity, Clear Density (2005) bryter vi ner uppbyggnaden av en ljudbild för att få bättre förståelse kring detta. LÄS MER