Sökning: "ljudmiljö förskola buller"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ljudmiljö förskola buller.

  1. 1. Ljudmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser kring ljudnivån på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hasani Bina; Therese Kesti Leo; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; methodology; noise; sound level; sound environment; Förskola; förskollärare; arbetssätt; buller; ljudnivå; ljudmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uttrycker att dearbetar med ljudnivån samt att bidra med kunskaper kring vad förskollärarekan göra för att påverka ljudnivån i sin arbetsmiljö. Tidigare erfarenheteroch tidigare forskning visar att det kan vara en hög ljudnivå inne påförskolors avdelningar som är skadlig för dem som vistas i den. LÄS MER

  2. 2. "Jag får ont i mina öron" : En studie om buller i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Gonzalez Trulsson; Ellenor Cidrér; [2023]
    Nyckelord :Barn; buller; förskola; hälsa; inomhusmiljö.;

    Sammanfattning : Med tanke på hur många personer som dagligen vistas i förskolans verksamhet och utsätts för höga ljudnivåer under längre tidsperioder, har vi valt att undersöka följande studie. Syftet med studien är att utifrån ett barnperspektiv ta reda på hur barn som vistas i förskolans pedagogiska inomhusmiljö påverkas av ljudnivån. LÄS MER

  3. 3. Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sebastian Waltilla; [2020-03-09]
    Nyckelord :hörsel; förskola; barn; otoakustiska distorsionsprodukter; buller; arbetsmiljö; hearing; preschool; children; Otoacoustic emission; noise; Occupationasl Environment;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka om vistelse i förskolans ljudmiljö påverkar barns hörsel, uppmätt som otoakustiska distorsionsprodukter (DPOAE). För att ta reda på om hörseln påverkas av vistelsen i förskolemiljön, har DPOAE-amplitud hos barn utan känd hörselnedsättning jämförts vid fyra upprepade mätningar, som skett morgon och eftermiddag i början av veckan samt motsvarande tidpunkter i slutet av veckan. LÄS MER

  4. 4. Ljud kopplat till den fria leken inomhus : En intervjustudie om förskollärares hantering och reglering av ljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Lind-Rätsep; Amanda Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Arbetssätt; buller; fri lek; förskola; förskollärare; ljud; profession; strategier;

    Sammanfattning : Förskollärares hantering och reglering av höga ljudnivåer i barns fria lek är något somdet inte finns mycket tidigare forskning kring. Ljudnivån är ofta hög under den frialeken och detta påverkar förskollärares och barnens utveckling i vardagen på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Ämnet ljudmiljö i de svenska förskollärarprogrammen – En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Madeleine Lärka; Sisla Hansen; [2018-09-19]
    Nyckelord :buller; lärare; hälsa; hörsel; hyperacusis; tinnitus; förskola; ljudmiljö i förskola; noise; teachers; health; hearing; preschool; environment i preschool;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med enkätstudien är att undersöka vilken kunskap studenter som går sista terminen på förskollärarprogrammet i Göteborg har kring förskolans ljudmiljö, samt om det kan finnas ett behov för en sådan kunskap. Vi vill även undersöka om ämnet ljudmiljö och hörsel är något som ingår på andra förskollärarprogram i Sverige och i så fall hur de inkorporerar detta i utbildningen. LÄS MER