Sökning: "ljudning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet ljudning.

  1. 1. Tidig läsundervisning: Ljudning eller annat? : En kvantitativ studie av yrkesverksamma lärares didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sigrid Wikström; [2023]
    Nyckelord :avkodning; bokstavskunskap; fonem-grafem-koppling; fonemisk medvetenhet; fonologisk läsning; fonologisk medvetenhet; läsning; läsundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker och sammanställer hur yrkesverksamma lärares tidiga läsundervisning ser ut i årskurs 1. Det är en kvantitativ studie med pragmatisk utgångspunkt och särskild tonvikt på didaktiska val rörande ljudning och fonologiska strategier. Inledningsvis introduceras och definieras de centrala begreppen. LÄS MER

  2. 2. Vilken påverkan kan intensiv lästräning ha på elevers avkodningsförmåga och läslust? : En interventionsstudie i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Engfeldt; Anna Rolfsdotter Gahne; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensiv lästräning; läslust; the simple view of reading.;

    Sammanfattning : Att motivera elever till att läsa har blivit en större utmaning för lärare och föräldrar i dagens samhälle, trots läsfrämjande aktiviteter i skolan. Ofta upplevs läsning som ett krav för inhämtande av teoretiska kunskaper och inte som lustfyllt och kravlöst. LÄS MER

  3. 3. Fonomix, en multisensorisk läsinlärningsmetod : En undersökning om hur några lärare ser på användandet av Fonomix i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marlene Axelsson; [2020]
    Nyckelord :multi-sensory; phonological training; reading training; pre-school class; Fonomix-method; Läsinlärning; ljudning; multisensorisk; fonologisk medvetenhet; Fonomix- Munmetoden;

    Sammanfattning : The aim of this study is two-fold, firstly to ascertain whether teachers consider that the Fonomix method (a Swedish phonological training programme with articulation) contributes to an improved pupil learning and, secondly, whether pupils who have been taught using the Fonomix method find decoding easier in their first year at school. The study’s methodology consists of qualitative interviews with teachers who have experience of the Fonomix method. LÄS MER

  4. 4. Verksamma och blivande lärares resonemang om stavningsundervisning i år F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalia Chomicz; Åsa Knutsson; [2019]
    Nyckelord :enkäter; intervjuer; stavning; stavningsmedvetenhet; stavningsundervisning; stavningsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur verksamma lärare och blivande lärare förelever i de yngre åldrarna resonerar kring stavning och stavningsundervisning. För attundersöka detta har metoderna kvalitativ, semistrukturerad intervju och webbenkätanvänts. LÄS MER

  5. 5. ”Så vill råtta fantastisk inte har den” : Stavningen hos döva och hörselskadade elever i årskurs fyra och fem

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Moa Gärdenfors; [2016]
    Nyckelord :stavning; felstavade ord; felstavningar; fonetiskt acceptabelt felstavade ord; inlärning; ljudning; döva barn; hörselskadade barn;

    Sammanfattning : Man kan misstänka att döva, hörselskadade och hörande barn har olika slags problem med rättstavning eftersom de har olika förutsättningar när de lär sig skriva. I denna studie har därför felstavningar hos döva och hörselskadade elever från årskurs fyra och fem undersökts och jämförts med en kontrollgrupp av hörande. LÄS MER