Sökning: "ljus undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden ljus undervisning.

  1. 1. Vem förföljer kaninen? : En designstudie där barnen experimenterar med det fysikaliska fenomenet ljus och skugga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tatjana Lühring; [2023]
    Nyckelord :phenomenon of light and shadow; variation theory; teaching design; experiments; fenomen ljus och skugga; variationsteori; undervisningsdesign; experiment;

    Sammanfattning : Abstract The study is based on teaching design grounded in variation theory, and aims to develop knowledge about how teaching about physical phenomenon of light and shadow can be designed in an exploratory way to develop childrens`s science learning. A total of six children aged four to five were inkluded in the study. LÄS MER

  2. 2. Men vad är det i bubblorna? : En kvalitativ studie med syftet att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tove Landström; [2023]
    Nyckelord :Virtuella laborationer; systematiska undersökningar; fotosyntes; undervisning NO årkurs 1–3; sociokulturellt lärandeperspektiv; variationsteorin.;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet. De frågor som studien syftade att svara på var hur elevers förståelse utvecklas genom samarbete med den virtuella laborationen och vilka kritiska aspekter av fotosyntesens reaktionshastighet en virtuell laboration kan synliggöra. LÄS MER

  3. 3. Skildringen av afrikaner : En bildanalys över framställningen av afrikaner och västerlänningar i slutet av 1800-talet i brittiska tidningen PUNCH

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bergsten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en bildanalys av ett antal bilder publicerade på slutet av 1800-talet i den brittiska tidningen PUNCH som skildrar afrikaner och västerlänningar med syfte att synliggöra hur afrikaner kontra västerlänningar skildras utifrån frågeställningarna: - Hur framställs afrikaner i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? - Vilka skillnader finns i framställningen av afrikaner kontra västerlänningar i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? Denna analys har genomförts med utgångspunkt i postkolonial teori, det postkoloniala perspektivet, och diverse forskning på området. Det finns en hel del forskning gällande kolonialismen och koloniseringen av Afrika, och här har främst John Kiarie Wa’Njogu samt Ronald B. LÄS MER

  4. 4. Räcker lärarna till? : En enkätstudie om lärarnas syn på arbetet kring elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Carl Larsson; Ronja Wallgren; [2022]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; anpassningar; pedagogisk planering; skoldidaktisk teori; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare planerar, genomför och reflekterar över undervisning utifrån didaktiska val gällande elever som har problematik kring koncentrationen. Samt hur deras tidsmässiga, organisatoriska förutsättningar ser ut för att möta behovet hos elever med koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  5. 5. En pandemis påverkan på religionsundervisningen : En kvalitativ studie om coronapandemins påverkan på lärares undervisningsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Patrik Åberg Domeij; [2021]
    Nyckelord :digitalization; distance learning; religious studies; upper secondary school; pandemic; covid-19; digitalisering; fjärrundervisning; distansundervisning; religionskunskap; gymnasiet; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och ge förståelse för hur religionslärare upplever attundervisa i ämnet religionskunskap digitalt på gymnasienivå, i ljus av att en pandemi har tvingat störredelen av gymnasieskolformen till digital undervisning. Totalt åtta observationer kring digitalreligionsundervisning och över fem timmars intervjuer fördelat på sju olika religionslärare utgör grundenför studien, som pekar mot att lärare upplever varierad problematik och större utmaningar kring digitalreligionsundervisning än möjligheter. LÄS MER