Sökning: "lobbning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet lobbning.

  1. 1. Investigating media’s change of attitude towards lobbyism in Sweden : A quantitative content analysis study between the years 1970-2014 and based on theories from the disciplines of politicalscience and sociology

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Ziad Sirafi; [2018]
    Nyckelord :Lobbying; lobby; lobbning; lobbyism; media’s change of attitude; Swedish context of lobbyism; democracy; interest group theory; elite theory; infotainment; news evaluation; news selection; pluralism; corporatism; political system; the mass media; Robart A dahl; David Truman; Karl Marx; Friedrich Engels; Robert Michels and C. Wright Mill; Kanol; David Lowery; Marc Trussler; Stuart Soroka; Herbert P. Kitschelt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine why the media has a more negative attitude towards lobbyism in 2014 compared to earlier years since the 1970s in Sweden. This study examines first if a change of attitude has occurred between the given years and whether the attitude is more positive, negative or neutral towards lobbyism in recent years compared to earlier years and lastly if the media are comparing different contexts in which lobbying takes place. LÄS MER

  2. 2. Den lokala lobbyn : En studie om informella kontakters betydelse för kommunala beslut

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nicole Lindberg; Adrian Welander; [2015]
    Nyckelord :Lobbying; pressure group system; pressure groups; public affairs; public relations; PR; democracy; interview; Lobbying; lobbning; lobbyism; public affairs; public relations; PR; demokrati; intervju;

    Sammanfattning : Forskningen om lobbyism i Sverige har hittills i huvudsak fokuserat på riksdagen. I den här uppsatsen undersöks lobbyism på kommunal nivå utifrån ett mottagarperspektiv med fokus på beslutsfattare och deras erfarenheter av lobbyism. LÄS MER

  3. 3. Det nya Sverige. Studie av Public Relations inom politiken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Caroline Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Politik; medialisering; etik; makt; lobbning; PR-byråer; PR-strategier; opinionsbildning;

    Sammanfattning : Politiken i Sverige har de senaste åren blivit allt mer medialiserad, vilket innebär att medierna har en stor makt att påverka politiken indirekt eftersom det är via dem som nyheter och information sprids. Inom det politiska området har Public Relations (PR) fått ett allt större utrymme genom dess arbete med organisationer, politiska organ/ aktörer, journalister och media och så vidare. LÄS MER