Sökning: "location affiliation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden location affiliation.

  1. 1. Local History Awareness : And its Influence on Young People in a Post-Communist Region

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Marwan M. Hassan; [2024]
    Nyckelord :local history; place attachment; regional affiliation; regional pride; civic engagement; social trust; regional identity; mobile learning; mobile website; post-communist communities; retrospective qualitative interviews; Eberswalde; East Germany;

    Sammanfattning : This project explores the impact of a mobile website (MWS) designed to enhance knowledge and interest in local history among residents of Eberswalde as a sample for an Eastern German post-communist city. It aims to strengthen the sense of regional identity and attachment, potentially affecting their decision to remain in or leave the region. LÄS MER

  2. 2. Unraveling the Influencing Factors Behind Urban-to-Rural Migration among Artists in Rural Skåne Region

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Aniesha Goeslina Hawaningrum; [2023]
    Nyckelord :counter-urbanization; exurban artists; migration; urban-to-rural; lived experiences; influencing factors; values; accounts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Counterurbanization has become a phenomenon in recent decades. Despite, more people choose to live in big cities. Urban crisis-related population disparities pose serious societal problems. Traditionalists assume people follow the perceived greater employment opportunities in urban areas to pursue wealth and monetary gain. LÄS MER

  3. 3. S:t Eskils källa och Frimurarna : En mikrohistorisk studie om användningen av historiebruk i syfte att förena befintliga och nya inslag i naturen med grupptillhörighet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Christopher Sommardahl; [2023]
    Nyckelord :mikrohistoria; Strängnäs; s:t eskil; frimurarna; historiebruk; minnesplats; minnesmiljö;

    Sammanfattning : Historiebruk, så lyder beteckningen när man önskar att poängtera att något inom historia är skapat, någon har för avsikt att berätta sin version om det förflutna för oss. Eftersom det bakom varje avsikt finns ett urval av källor vilka styr det narrativ som berättas blir följden att andras osynliggörs. LÄS MER

  4. 4. “Always been an Alien” - A qualitative study on how multilingual young adults experience and navigate identity and belonging in Skopje, North Macedonia.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Milan Wall Kovacevski; [2022-12-12]
    Nyckelord :Ethnicity; Social Work; Identity; Belonging; Multilingual; Young Adults; North Macedonia;

    Sammanfattning : This study offers empirical arguments for how multilingual young adults navigate and experience identity and belonging in Skopje. A city reported to be, one of the most multicultural cities in South-East Europe, where ethnic exclusion and interethnic segregation is outmost present (Veron, 2016:1448; Stojanov, 2020:74). LÄS MER

  5. 5. Närområdesstudier och utomhuspedagogik i samhällskunskapsundervisningen : På vilka sätt kan lokalsamhället användas för årskurs fyra till sex?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Fredrik Olsson; [2021]
    Nyckelord :Outdoor education; neighborhood studies; civics teaching; teachers´ experiences; location affiliation; nature and forest school; city studies and study visits; Utomhuspedagogik; närområdesstudier; samhällskunskapsundervisning; lärares erfarenheter; platstillhörighet; natur- och skogsskola; stadsstudier och studiebesök;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilken betydelse närområdesstudier ochutomhuspedagogisk undervisning knuten till lokalsamhället har för lärare i samhällskunskap,att skapa variation i undervisningen och om samt hur lärare använder närområdet i sinundervisning i årskurs 4–6. Det finns tidigare forskning kring främst natur- och äventyrsinriktadutomhuspedagogik som fokuserar på yngre elever, men mindre kring närområdesstudier,studiebesök och besök från samhället, för ämnet samhällskunskap. LÄS MER