Sökning: "logbook"
Visar resultat 11 - 15 av 115 uppsatser innehållade ordet logbook.
11. Att trassla in sig i skyddsnätet : En fenomenologisk självstudie i hur noter påverkar den egna upplevelsen av ett musikaliskt framförande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att utforska hur noter påverkar upplevelsen av ett musikaliskt fram- förande. Syftet har delats upp i två frågeställningar: 1) Vad är skillnaden, om någon, i min egen känslomässiga upplevelse i framförandet av samma stycke med respektive utan noter? 2) På vilka sätt, om några, upplever jag att mitt musikaliska framförande kan utvecklas genom spel utan noter? Studien undersöker hur framförandet upplevs både med och utan noter i tre olika typer av framförande. LÄS MER
12. Ett undersökande arbete av yrkesrollen som bildlärare. Identitetsutveckling genom samtidskonst och porträttskapande med konstbaserade metoder
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : The present study examines the professional role as an art teacher and how to work with identity development through art-based methods and contemporary art in visual art education. This work is also based on the authors identity development as a teacher educator, reflecting on the values and the mission of compulsory school, but also how values and the mission are experienced by two teacher students the author meets as a teacher educator. LÄS MER
13. Morötterna jag har i min trädgård! : En fenomenologisk studie om hur min motivation fungerar i min övning på instrumentet valthorn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur min egen övningsmotivation fungerar på mitt huvudinstrument. Jag har forskat i ämnet genom att använda mig av olika övningsmetoder samt dokumenterat mitt material med hjälp av en loggbok. LÄS MER
14. Filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet : Verktyg för tänkande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att utveckla kunskaper om hur filosofiska frågor i det naturvetenskapliga klassrummet påverkar elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning. Frågeställningarna som använts för att möjliggöra studien är: På vilka sätt argumenterar elever i mötet med filosofiska frågor av naturvetenskaplig karaktär? Hur kan filosofiska frågor användas som resurs i det naturvetenskapliga klassrummet för att gynna elevers kommunikativa förmåga att argumentera och ta ställning inom naturvetenskap? Studien genomfördes vid en skola i norra Sverige och bestod av 13 deltagare från årskurserna 3-6 som deltog vid fyra undervisningstillfällen. LÄS MER
15. Ger en stark kropp en stark övning? : En fenomenologisk självstudie av sambandet mellan styrketräning och koncentrationsförmåga.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna självstudie syftar till att undersöka vilka effekter tidpunkten för fysisk aktivitet kan ha på koncentrationsförmåga vid övning på instrument samt vilka förutsättningar och/eller hinder som finns för god koncentrationsförmåga. Studien tar utgångspunkt i två frågeställningar; 1) Hur upplever jag att tidpunkten för fysisk aktivitet inverkar på min koncentrationsförmåga vid övning på instrument? och 2) Vilka förutsättningar och/eller hinder för god koncentration upplever jag i min livsvärld? Studien genomfördes i två perioder där jag i period ett tränade innan skoldag och period två tränade efter skoldag. LÄS MER