Sökning: "logiskt tänkande i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden logiskt tänkande i matematik.

  1. 1. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Spahic; [2024]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematik; programmering; ramfaktorer; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER

  2. 2. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  3. 3. Skolmatematikens existensberättigande : Lärares argument för allmän gymnasiematematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Lilja; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematikundervisning har länge tillskrivits vitt skilda positiva effekter, som förbättrat logiskt tänkande, filosofisk förmåga, självdisciplin, självkänsla, kritiskt tänkande och demokratisk delaktighet. Någon konsensus om undervisningens mål har varit svår att finna, liksom faktiska bevis för att alla dessa mål främjas av den stora mängd tid som barn och unga lägger på att arbeta med skolans matematik. LÄS MER

  4. 4. Strategier för att motivera elever till matematik : En studie kring elevens motivation samt strategier för att motivera elever i årskurs 7-9 till matematik

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Omar Kelfaoui; [2021]
    Nyckelord :Självbestämmande teori Self determinations theory STD ; Inre-motivation; Yttre-motivation;

    Sammanfattning : Detta ämne valdes eftersom det har upptäckts att matematik anses vara ett tråkigt ämne i skolan, som inte kan användas och anpassas till det vardagliga livet och anses därmed vara ett onödigt ämne (Jenner, 2004). Däremot enligt Skolverket i kommentarmaterial till kursplanen i matematik 2017, leder ämnet matematik till ett logiskt och nyanserat tänkande som kan hjälpa en att lösa olika problem i livet. LÄS MER

  5. 5. Det är ju genom att sätta ord på någonting som du också skapar en egen större förståelse : en kvalitativ studie om muntlig matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Catharina Sidoli; Annie Fransson; [2021]
    Nyckelord :EPA; kooperativt lärande; matematik; mellanstadieelever; mellanstadielärare; muntlig matematik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ett av kunskapskraven i ”Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet” (Lgr11, 2019) är att kunna uttrycka sig muntligt inom matematik. Skolinspektionens rapport år 2020 visade att flertalet av elever inte engagerade sig vid muntlig matematik. LÄS MER