Sökning: "logiskt tänkande problemlösning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden logiskt tänkande problemlösning.

  1. 1. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  2. 2. Implementering av programmering i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Irina Lutovska; [2021]
    Nyckelord :compulsory education compulsory school creativity logical thinking problem solving programming coding; grundskolan kreativitet logiskt tänkande problemlösning ;

    Sammanfattning : This essay will address the introduction of programming as an element in the compulsory school curriculum and examine the extent to which teachers have been affected by the introduction of programming in curriculaand syllabi. The essay is based on two questions: "What difficulties and opportunities have arisen in the teaching after programming was implemented in the syllabus?" and "What forms of pedagogy can teachers use to best support the development of logical thinking, problem solving, creativity and a structured approach through programming skills?". LÄS MER

  3. 3. Matematiklärares erfarenheter av och kunskaper om programmering i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Hallgren; [2020]
    Nyckelord :TPACK; programmering; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studie undersöks mellanstadielärares undervisningspraktik när det gäller att implementera programmering i matematikundervisningen. Mer precist identifieras lärares tekniska, ämnesmässiga och pedagogiska kunskaper och huruvida dessa är bidragande till den didaktiska designen. LÄS MER

  4. 4. Varför mönster? : En kvalitativ studie om matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pär Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :mönster; algebra; undervisning; elever;

    Sammanfattning : Matematik är uppbyggt av olika områden som alla hänger samman. Ett av de viktigaste områdena är algebra som ofta inleds med mönster och talföljder. Algebra har varit, och är fortfarande, svenska elevers svagaste område visar resultat från internationella jämförelser. LÄS MER

  5. 5. Kan elever lära sig matematik med ettor och nollor? : En systematisk litteraturstudie om lärandet av matematik med hjälp av programmering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Juhlin; [2019]
    Nyckelord :Programmering; matematikinlärning; problemlösning.;

    Sammanfattning : För att skapa en överblick av det aktuella forskningsläget vad gäller gymnasieelevers tillägnande av matematiska kunskaper genom programmering genomfördes en systematisk litteraturstudie. Totalt valdes 14 artiklar ut för analys. LÄS MER