Sökning: "logistik leverantör"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden logistik leverantör.

  1. 1. Logistikoptimering med 3PL-Integration

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ingenjörsvetenskap

    Författare :Adam M. Seraj; [2024]
    Nyckelord :Logistics Optimization; Cost-effectiveness; Third-party Logistics; Economic Analysis; Logistikoptimering; Kostnadseffektivitet; Tredjepartslogistik; Ekonomisk analys;

    Sammanfattning :  Bakgrund – Essity, en framstående aktör inom hygien- och hälsobranschen, står inför utmaningar gällande logistikflödet för konsumentprodukter från produktionsanläggningen i Lilla Edet till kunder i Danmark. Den nuvarande logistikprocessen involverar intern transport med egna lastbilar till externa lager. LÄS MER

  2. 2. Effektiv materialhantering vid godsmottagning : En fallstudie på ett svenskt tillverkande företag om förbättringsmöjligheter vid arbete med leverantörer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Adam Nilsson; Lukas Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Godsmottagning; Informationsflöde; Kommunikation; Leverantörsutveckling; Materialflöde; Materialhantering; Slöseri; Styrmekanismer;

    Sammanfattning : Syfte – Processer inom och mellan företag måste integreras för att öka konkurrenskraften mot andra företag. Inköp av material har ett stort ansvar att knyta samman leverantörer och godsmottagningen för att ge materialhantering de mest fördelaktiga förhållandena. LÄS MER

  3. 3. Value Proposition of Autonomous Electric Trucks in the Freight Industry : A Qualitative Study of Transport Buyers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emilia Nordström; Edvin Ramberg; [2023]
    Nyckelord :Autonomous Electric Truck logistics; Customer-centric Value Proposition; Digitisation; Transport buyers’ needs and pain points; Autonom elektrisk lastbilslogistik; kundcentrerat värdeerbjudande; digitalisering; transportköpares behov och utmaningar;

    Sammanfattning : This study explores the value proposition of Autonomous Battery Electric Trucks (ABETs) in the transportation industry, and offers insights into customer perceptions and potential challenges regarding this emergent technology. The aim of the study is to understand customer needs, address implementation issues, and evaluate opportunities for Logistics Service Providers (LSP) to adopt ABETs. LÄS MER

  4. 4. Resurseffektiva förbättringsförslag vid leverantörsvalet för en reducerad klimatpåverkan

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Elin Brasch; Oscar Axelsson; [2022]
    Nyckelord :resource efficiency; logistics; supplier selection; climate impact; reduced climate impact; sourcing; sourcing process; strategic sourcing; improvements; resurseffektivitet; logistik; leverantörsval; klimatpåverkan; reducerad klimatpåverkan; inköp; inköpsprocessen; strategiskt inköp;

    Sammanfattning : Med ett generellt ökat hållbarhetsfokus i samhället har Atlas Copco upplevt att de behövt vidareutveckla hållbarhetsarbetet i hela organisationen, vilket resulterade i att de 2021 anslöt sig till Science Based Targets initiative, samt att hållbarhet fått ett utökat fokus i företagets senaste treårsstrategi. Företagets nya ambition och målsättningar handlar om att reducera klimatpåverkan, där varje avdelning har i uppgift att finna lösningar och förbättringar för att nå dessa mål. LÄS MER

  5. 5. Konkurrensfördelar med en hållbarhetsstrategi : En fallstudie av vilka fördelar Brewmaster kan uppnå genom en ökad förståelse för B2B-kunders kravställningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Julia Jernek; Moa Selerud; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability strategy; requirements; supplier; competitive advantages; sustainable development; supplier criteria; partnerships; stakeholders; business- to-business customers; Hållbarhet; hållbarhetsstrategi; kravställningar; leverantör; konkurrensfördelar; hållbar utveckling; leverantörskriterier; partnerskap; intressenter; business-to-business kunder;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom företagssektorn prioriteras sociala- och miljömässiga hållbarhetsaspekter i större utsträckning vid utvärdering av nya och befintliga leverantörer. Leverantörer är i behov av att uppfylla kriterier från B2B-kunder varvid en hållbarhetsstrategi kan vara fördelaktig att verka utefter. LÄS MER