Sökning: "logistik marknadsandelar"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden logistik marknadsandelar.

  1. 1. Konkurrensfördelar med en hållbarhetsstrategi : En fallstudie av vilka fördelar Brewmaster kan uppnå genom en ökad förståelse för B2B-kunders kravställningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Julia Jernek; Moa Selerud; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability strategy; requirements; supplier; competitive advantages; sustainable development; supplier criteria; partnerships; stakeholders; business- to-business customers; Hållbarhet; hållbarhetsstrategi; kravställningar; leverantör; konkurrensfördelar; hållbar utveckling; leverantörskriterier; partnerskap; intressenter; business-to-business kunder;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom företagssektorn prioriteras sociala- och miljömässiga hållbarhetsaspekter i större utsträckning vid utvärdering av nya och befintliga leverantörer. Leverantörer är i behov av att uppfylla kriterier från B2B-kunder varvid en hållbarhetsstrategi kan vara fördelaktig att verka utefter. LÄS MER

  2. 2. Internationell konkurrens online - En studie om kundrelationer och logistikens betydelse för svenska e-handelsföretag inom hemelektronik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Robin Backlund; Nils Munther; [2019]
    Nyckelord :E-handel; logistik; kundrelationer; Amazon; internationell konkurrens;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker den ständigt ökande internationella konkurrensen för svenska e-handelsföretag inom hemelektronik och hur de arbetar för att bemöta den. Detaljhandeln har till följd av en ökad globalisering och digitalisering förändrats, e-handeln har successivt tagit marknadsandelar från den traditionella handeln. LÄS MER

  3. 3. Expansion till e-handel: En fallstudie om företags motiv till start av e-handel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jennifer Hagman; Gabrielle Enhav; [2016-06-29]
    Nyckelord :E-handel; Webbshop; Digital närvaro; Hållbarhet; Nyinstitutionella teorin; Legitimitetsteorin; Isomorfism; Företagsnytta;

    Sammanfattning : Intresset för e-handel har växt sig allt större i Sverige i takt med att den tagit över allt fler marknadsandelar från vanlig handel. Detta har i sin tur resulterat i att fysiska butikers existens blivit hotad. Eftersom e-handel är ett så pass nytt ämne finns det inte mycket forskning om det och dess koppling till företags motiv. LÄS MER

  4. 4. Integrationsprocessen : En fallstudie på STC GreenFood

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Alexander Persson; Tobias Lindeborg; [2015]
    Nyckelord :Integrationsprocessen; företagsförvärv; integration; färskvarubranschen; integration frukt och grönt;

    Sammanfattning : Bakgrund Försäljningen av frukt och grönt har ökat på senare år samtidigt som dess bransch internationaliserats. Då dessa produkter kan erbjudas till låga priser sätter detta press på företagen i att konkurrera. LÄS MER

  5. 5. Working process for Supplier Market Analysis, in line with IKEA's New Business approach

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistik

    Författare :Sandra Carlson; Elin Liljekvist; [2015]
    Nyckelord :supplier mapping; supply market study; supplier market analysis; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The world is continuously changing. Today many companies work hard to keep up with the surrounding world to stay competitive. To work with finding new business opportunities has become of higher importance than ever. IKEA is a global company facing a tremendous growth to reach their goal for 2020. LÄS MER