Sökning: "logoped"

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser innehållade ordet logoped.

  1. 1. Språkstörningsdiagnos i årskurs 1-3-en intervjuundersökning med lärare och logopeder om deras erfarenheter om undervisning och måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Karlsson; Sara Norberg; [2020-02-26]
    Nyckelord :språkstörning; specialpedagogiska perspektiv; variationsteorin; fenomenografi; lärmiljöer;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att öka kunskapen om elever i årskurs1-3 som har fått någon form av språkstörningsdiagnos och den undervisning, extra anpassningar och särskilt stöd som de får till sig inom den reguljära skolan. Måluppfyllelsen är en central del att belysa då det är det som eftersträvas i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Finns det möjlighet att delta? : en studie om hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jonna Olsson; Johanna Mathisson; [2020]
    Nyckelord :Assistive technology; digital tools; ICT; reading and writing difficulties; participation; togetherness; accessibility; cooperation.; Assisterande teknik; digitala verktyg; IKT; läs- och skrivsvårigheter; delaktighet; tillhörighet; tillgänglighet; samhandling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur olika professioner ser på hur lärare genom assisterande teknik kan öka delaktigheten i skolan för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien bygger på sex semistrukturerade intervjuer och deltagarna består av två specialpedagoger, en speciallärare, en logoped, en IT-pedagog och en forskare inom läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. LÄS MER

  3. 3. TAKK - som ett stöd i förskolan : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Antonia Maric; Katarina Zeko; [2020]
    Nyckelord :takk; förskolan; kommunikation; gester;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger använder metoden TAKK i förskolan för att stärka barns språkutveckling. Vi undersöker även hur specialpedagoger och logoped vägleder pedagogerna i arbetet med TAKK. Vårt intresse för metoden uppkom då vi under våra VFU-perioder såg att metoden är en stor del i förskolans vardag. LÄS MER

  4. 4. Analys av prioriteringar för nybesök till logoped gällande vuxna neurologi- och dysfagipatienter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Lawen Saleh; [2020]
    Nyckelord :logopedi; prioritering; neurologi; dysfagi; afasi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund. Prioriteringar är nödvändiga inom hälso- och sjukvården eftersom samhällets resurser är begränsade. Hälso- och sjukvårdspersonal har alltid behövt prioritera mellan olika behandlingar och patientgrupper. Logopeder är också en av de professioner som dagligen ställs införa svåra prioriteringsval mellan patienter. LÄS MER

  5. 5. Evidensbaserad logopedisk intervention vid nedsatt ordmobilisering hos personer med afasi : Ett systematiskt kunskapsunderlag för behandlingsmetoder

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Malin Palm; Therese Boman; [2020]
    Nyckelord :aphasia; treatment; anomia; speech-language pathologist; evidence; afasi; behandling; ordmobiliseringssvårigheter; logoped; evidens;

    Sammanfattning : Background: In Sweden there is currently no comprehensive information with in-depth descriptions, as well as degree of evidence, of treatment methods for word-finding difficulties, in aphasia. Clinical speech-language pathologists therefore often lack knowledge about the treatment methods that exist, their theoretical basis, how to perform the treatment, for what patients the methods are appropriate and what evidence they have. LÄS MER