Sökning: "logopedi utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden logopedi utvecklingsstörning.

  1. 1. Grammatisk språkanvändning hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Rebecca Rindhagen; Maja Rudling; [2013]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; funktionell analys; grammatik; narrativer; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). LÄS MER

  2. 2. Imitation som intervention : En behandlingsstudie om hur Intensiv Imitation påverkar samspel och kommunikation hos en flicka med Rett syndrom

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Martina Gerdin; Emmy Hadvall; [2011]
    Nyckelord :Rett syndrome; imitation; Intensive Imitation; intervention; interaction; Rett syndrom; imitation; Intensiv Imitation; intervention; samspel;

    Sammanfattning : Rett syndrome is a congenital neurological syndrome, which in the classic phenotype only affects girls. The symptoms include lack of speech, stereotypic movements of hands, dyspraxia and mental retardation, and these symptoms lead to communicative impairments. LÄS MER

  3. 3. Hur många bilar finns det i Sverige? : En studie om hur vuxna med utvecklingsstörning gissar

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Anna Loskog; Helena Hurtig; [2011]
    Nyckelord :guessing; intellectual disability; numbers; cognition; gissningar; utvecklingsstörning; siffror; kognition;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att medelvärdet av en grupps gissningar på en faktabaserad fråga ofta blir närmre det rätta svaret än gissningarna var för sig. Det har visat sig att detta även kan appliceras på den enskilda individen genom att denne gör upprepade gissningar på samma fråga. LÄS MER

  4. 4. …med gult hår och tofs, sa du? : En studie av referentiell kommunikation och snabb benämningsförmåga hos ungdomar med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Kerstin Nyström; Elin Vinblad; [2011]
    Nyckelord :Referential communication; Rapid Automatized Naming; request for clarification; mild mental retardation; moderate mental retardation; communication breakdown.; Referentiell kommunikation; Rapid Automatized Naming; efterfrågan av förtydligande; lindrig utvecklingsstörning; måttlig utvecklingsstörning; kommunikationssammanbrott;

    Sammanfattning : Referentiell kommunikation innebär att kunna delge andra information så att de förstår, samt att själv förstå när man lyssnar och även att vara medveten om när man själv inte har förstått (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till måttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt åldersmatchad kontrollgrupp. LÄS MER

  5. 5. Arbetsminnesstrategier i förhållande till ordförråd hos barn med utvecklingsstörning.

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Cajsa Elfverson; Johanna Eriksson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsminnesstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att undersöka ett eventuellt samband mellan ordförråd och strategianvändning på arbetsminnesuppgifter hos barn med utvecklingsstörning. Barn med utvecklingsstörning antas ha svårare för att minnas visuellt presenterad information med hjälp av en fonologisk strategi, innebärande upprepning av ord subvokalt i arbetsminnet (Milgram, 1973). LÄS MER