Sökning: "logopedisk intervention"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden logopedisk intervention.

  1. 1. Vårdnadshavares upplevelser av språkstimulansföreläsningen vid Norrlands universitetssjukhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Huuhka; Johanna Lax; [2023]
    Nyckelord :Logopedi; vårdnadshavarares upplevelser; språkstörning; språkutveckling; språkstimulans; intervention; föreläsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tal- och språksvårigheter är inte ovanligt bland barn i förskoleåldern. För att få hjälp med dessa svårigheter krävs en logopedisk bedömning. På grund av långa väntetider kan barn tvingas vänta länge på logopediska insatser. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  3. 3. "Det känns väldigt meningsfullt" : Vårdnadshavares upplevelser av att genomföra hemträning för uttalssvårigheter med sitt barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Mellberg; Emma Lycksell; [2022]
    Nyckelord :Logopedisk hemträning; Uttalssvårigheter; Vårdnadshavares upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn med uttalssvårigheter utgör en betydande andel av svenska logopeders patienter. Det är viktigt att dessa barn får effektiv intervention tidigt då uttalssvårigheter kan leda till negativa sociala- och akademiska konsekvenser. LÄS MER

  4. 4. Tolksamarbete inom logopediska verksamheter : en enkätstudie ur tolkarnas perspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Jennifer Aburto Maldonado; Lisa Eklind; [2021]
    Nyckelord :interpreters; the interpreters perspective; speech and language therapy; multilingualism; interpreter-mediated assessment; interpreter-mediated intervention; tolkar; tolkarnas perspektiv; logopedi; flerspråkighet; tolkförmedlad utredning; tolkförmedlad intervention;

    Sammanfattning : Behovet av tolkar inom hälso- och sjukvården har ökat i takt med att antalet flerspråkiga individer ökar i dagens samhälle. Detta medför högre krav på sjukvården att upprätthålla kvalitén på god hälso- och sjukvård för alla. LÄS MER

  5. 5. Evidensbaserad intervention vid nedsatt läsförmåga och läsförståelse vid afasi : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Emelie Carlstedt; Stina Emaus; [2021]
    Nyckelord :aphasia; alexia; therapy; reading; stroke; afasi; stroke; behandlingsmetod; läsförståelse; läsförmåga; språklig träning; logoped; evidens; alexi; förvärvad dyslexi.;

    Sammanfattning : The effect of aphasia varies across patients and consequently their rehabilitation needs may differ. Access to participation in today’s information society requires good reading skills and this should be considered in a patient's rehabilitation plan. LÄS MER