Sökning: "looking-at-nothing"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet looking-at-nothing.

  1. 1. Lost in Thoughts - A Quantitative Study About Repetitive Thinking, Gaze Behavior and Experiences of Distress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Bahar Masooda Ahmadi; Ebba Olsson; [2021]
    Nyckelord :Repetitive negative thinking; rumination; worry; eye-tracking; gaze behavior; looking at nothing; recall; repetitivt negativt tänkande; ruminering; oro; ögonspårning; blickbeteende; återkallning; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the present study was to investigate if and how repetitive negative thinking (RNT) influences the level of experienced distress during recall of images of neutral and negative content, and how such effects might be modulated by gaze behavior. Another aim was to study whether RNT and image content influences participants’ gaze behavior. LÄS MER

  2. 2. Emotioners roll i samspelet mellan ögonrörelser och minne

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Philip Stenberg; Svante Hildeman; [2020]
    Nyckelord :ögonrörelser; emotion; episodiskt minne; looking-at-nothing; PTQ; antisackad; Social Sciences;

    Sammanfattning : Forskning på episodiskt minne har visat att spontana ögonrörelser tillbaka till positioner där minnen kodats in sker under återkallning av dessa, även om positionen vid minnesåterkallningen är tom. Det har föreslagits att dessa ögonrörelser har en funktionell roll för återkallningen. LÄS MER

  3. 3. ”Drömmer sig bort och tittar på ingenting” : - Hur kan lärare upptäcka elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Danijela Bojic; Fitore Preteni; [2013]
    Nyckelord :koncentrationssvårigheter; arbetet i skolan; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att ge en fördjupad förståelse för hur vi som pedagoger kan upptäcka och hjälpa elever som har koncentrationssvårigheter i skolan. Ett annat syfte är att ge en beredskap inom ämnesområdet eftersom våra erfarenheter visar på att koncentrationssvårigheter förekommer i skolan. LÄS MER