Sökning: "lotta Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden lotta Andersson.

  1. 1. Rättvist samhälle? - En litteraturöversik med fokus på aktivitetsorättvisa ur ett barnperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Lotta Andersson; Sofie Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsvetenskap; occupational alienation: occupational deprivation; occupational marginalisation; occupational apartheid; occupational imbalance; barn i skolåldern; utsatta område.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som växer upp i utsatta område kämpar med socioekonomisk utsatthet, trångboddhet och brist på tillgång av resurser i samhället. Dessa barn utsätts dagligen för olika former av aktivitetsorättvisa som påverkar deras vardag, uppväxt och identitet. LÄS MER

  2. 2. ”Organisationers strävan att speglasamhället” : En kvalitativ studie om arbetsprocesser för att främjamångfald bland personal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elin Ernér Andersson; Lotta Hillerdal; [2022]
    Nyckelord :diversity; employer branding; recruitment; retention; intersectionality; mångfald; employer branding; rekrytering; behålla; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur organisationer inom handelsbranschen arbetar för att attrahera, rekrytera och behålla personal utifrån ett mångfaldsperspektiv. Fokus ligger på att ta reda på vilken tolkning organisationerna har på begreppet mångfald samt vilka möjligheter och svårigheter organisationerna upplever när de arbetar med dessa arbetsprocesser för att främja mångfald. LÄS MER

  3. 3. Responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar: Spelar lektyp roll?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Tove Eriksson; Andersson Lotta; [2021-02-03]
    Nyckelord :responsivitet; flerfunktionsnedsättning; lek; föräldra-barn-interaktion; tidig kommunikativ nivå; parental responsivity; profound intellectual and multiple disabilities; play; parent-child interaction; preverbal communication;

    Sammanfattning : Kommunikation hos och med barn med flerfunktions-nedsättningar är ett begränsat utforskat område. Föreliggande studie syftade till att undersöka om grad av responsivitet hos föräldrar till barn med flerfunktionsnedsättningar kunde associeras med vilken typ av lek de samspelade i. LÄS MER

  4. 4. “Jag var sjuk för att jag hade stannat på en dysfunktionell arbetsplats” Sjukskrivningar och dess bakomliggande orsaker – en undersökning med fokus på handläggare inom socialtjänsten - En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Paula Andersson; Evelyn Palenryd; [2021]
    Nyckelord :Keywords: Sick leave among social workers; underlaying factors regarding sick leave in social work; adapting Maslows theory of motivation; workload among social workers; leadership in social work and recovery after sick leave in social work.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Authors: Paula Andersson and Evelyn Palenryd Title: “I was sick because I had stayed in a dysfunctional workplace”. Sick leave and it´s underlaying causes. A study focusing on case workers in social services. A qualitative interview study. LÄS MER

  5. 5. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eva-Lotta Andersson; Magdalena Meteluch; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; newly arrived students in Sweden; förberedelsklass; direktintegrering; ordinarie klass; utslussning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER