Sökning: "lower elementary school"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden lower elementary school.

  1. 1. ”Jag tror att det är viktigt ur många perspektiv” : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar matematisk problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Bergström; [2023]
    Nyckelord :problem solving; preschool class; elementary school; ways of experiencing; phenomenography; problemlösning; förskoleklass; årskurs 1–3; lärares uppfattning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematisk problemlösning är för elever ett utmanande område som är beroende av att lärare har en genomtänkt plan för hur undervisningen ska struktureras. De olika syner som visat sig finnas på problemlösning har vidare inspirerat till den här studiens syfte, vilket är att synliggöra olika uppfattningar av vad problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3 innebär. LÄS MER

  2. 2. ”Tangentbordet är idag vad pennan var för tidigare generationer” : En kvalitativ undersökning om några lärares perspektiv på analoga och digitala skrivverktyg i skrivundervisningen årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Niklas Olsson; [2022]
    Nyckelord :Analog writing tools; Digital writing tools; Lower elementary school; Teachers perspective; Writing education; Analoga skrivverktyg; Digitala skrivverktyg; Lågstadiet; Lärarperspektiv; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ge ett kunskapsbidrag om hur några verksamma lärare säger att de använder digitala och analoga skrivverktyg i skrivundervisningen för att diskutera skrivverktygens roll för elevers textskapande. För att besvara studiens syfte utgår undersökningen från följande frågeställningar: Hur beskriver och motiverar lärarna sin användning av skrivverktyg i undervisningen?, Hur upplever lärarna att elevers textskapande påverkas vid användning av respektive skrivverktyg? och Hur beskriver lärarna sin roll i att stötta och motivera elever under textskapande vid användandet av respektive skrivverktyg? Studien har utgått ifrån ett kvalitativt perspektiv och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer med fyra informanter. LÄS MER

  3. 3. Do Schools Discriminate against Same-Sex Parents in Their Hospitality and Information about Enrollment? A Field Experiment in Sweden

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hedvig Wurnell; Elin Rylander; [2022]
    Nyckelord :Discrimination; Homosexuality; Field experiment; Sweden; Diskriminering; Homosexualitet; Fältexperiment; Sverige;

    Sammanfattning : This study aims to examine if schools in Sweden discriminate against same-sex parents in their hospitality and information about enrollment. We know from existing economic research that homosexuals are subject to prejudice, which has led to them being discriminated against in both the housing and labor market. LÄS MER

  4. 4. Elevers förändrade prestationer i matematik ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om sex lärares syn på elevers förändrade prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nadia Khalil; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; student’s performance; elementary school; high school; teachers; phenomenography; Matematik; elevers prestation; grundskolan; gymnasium; lärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematik är ett av kärnämnena i grundskolan och att behärska matematik är av stor betydelse för varje elev och för samhället i stort. I internationella matematikprov så har svenska elever presterat sämre på senare år jämfört med tidigt 2000-tal, även med hänsyn tagen till en uppåtgående trend de senaste tio åren. LÄS MER

  5. 5. Högstadie- och gymnasieelevers missuppfattningar av sannolikhetsbegreppet : En kartläggning av missuppfattningar och sätt att undervisa sannolikhetslära för att utveckla elevers förmåga att tillämpa begreppet sannolikhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Majd Kourie; [2021]
    Nyckelord :Matematisk; sannolikhet; missuppfattningar; visuella hjälpmedel; högstadieelever; gymnasielever;

    Sammanfattning : Den här studien är en systematisk litteraturstudie som syftar till att besvara studiens frågeställningar: Vilka missuppfattningar av begreppet sannolikhet hos högstadie och gymnasieelever har observerats i forskningslitteraturen? Samt vilka utformningar av undervisningen i sannolikhetslära med fokus på begreppet sannolikhet är enligt forskningslitteraturen gynnsamma för att utveckla högstadie- och gymnasieelevers förmåga att tillämpa begreppet sannolikhet? Genom databassökning samt manuell sökning via sökmotorerna UniSearch och Google Scholar valdes 8 artiklar ut. Efter läsning och sammanfattning av artiklarna kunde dessa kategoriseras i teman. LÄS MER