Sökning: "lpfö 11"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lpfö 11.

  1. 1. Den friska luften : En studie om förskollärares syn på sambandet mellan utomhusmiljön, hälsa och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Muzzini; Liselotte Nissen; [2022]
    Nyckelord :Förskollärarens förhållningssätt; utomhusmiljö; makt; hälsa; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Under vår utbildning till förskollärare på Malmö Universitet har vi haft möjlighet till verksamhetsförlagd utbildning samt arbetat inom professionen. Vi har båda skapat oss ett bredare intresse inom förskolans utomhusmiljö och fysiska aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan förskolan och förskoleklassen : Förskollärares syn på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Ingemarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Samverkan; Övergångar; Förskollärare;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och förskoleklass är ett stort steg för barnen. För att övergången ska bli så bra som möjligt för barnen bör en bra samverkan mellan förskola och förskoleklass finnas. I läroplanen för skolan och förskolan (Lgr 11, s. 9 & Lpfö 98, s. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktygs betydelse för barns lärande i förskolan : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sörensen; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskola; barns lärande; förskollärare; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna kunskapsöversikt presenteras aktuell forskning gällande betydelsen digitala verktyg kan ha för barns lärande. Både möjligheter och hinder i nyttjandet av digitala verktyg lyfts fram. LÄS MER

  4. 4. ”Estetik är en samling av identitetsutvecklande ämnen” : En kvantitativ studie om förskollärares respektive barnskötares förhållningssätt till olika estetiska ämnen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Bergqvist; Anna Simula; [2021]
    Nyckelord :förskola; estetiska ämnen; förhållningssätt; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Under de år vi varit verksamma i förskolan har vi uppmärksammat att arbetet med estetiskt lärande ser olika ut och att förskollärares och barnskötares förhållningssätt till estetiska ämnen varierar. Forskaren Eva Änggård (2012) belyser vikten av att barn behöver få lära sig de estetiska ämnena från grunden - “att inte låta barn härma och lära sig estetiska tekniker är som att säga att de ska kunna läsa och skriva genom att hitta på ett eget alfabet”. LÄS MER

  5. 5. Att anpassa förskolans verksamhet i mötet med barn med problemskapande beteende En intervjustudie med fyra förskollärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Alinder Pesce; [2015-11-28]
    Nyckelord :problemskapande beteende; förskolan; anpassning; relationer; fenomenologi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att vinna kunskap om några förskollärares upplevelser av att möta barn de menar uppvisar ett problemskapande beteende i förskolan samt dessa förskollärares upplevelser av att anpassa förskolan till alla barn. Teori: Studien har sin grund i den sociokulturella lärandeteorin och utgår från en fenomenologisk ansats då fokus i studien är att ta reda på några förskollärares upplevelser utifrån deras egna perspektiv. LÄS MER