Sökning: "lpfö 98 genus"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lpfö 98 genus.

  1. 1. Möten kring matbordet Hur pojkar respektive flickor bemöts vid måltidssituationer Meetings around the dining table How boys and girls are treated during meal situations

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lilina Ivarsson; [2017]
    Nyckelord :bemötande; förskola; genus; jämställdhet; pedagoger;

    Sammanfattning : Ett av förskolans uppdrag är att arbeta med genus och jämställdhet. Det står både i läroplanen för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010) och FN:s barnkonvention (unicef.se) att förskolan ska motverka traditionella könsmönster och att alla har lika rättigheter. LÄS MER

  2. 2. Han, hon eller hen? : En kvalitativ studie av förskolelärares upplevelser och förståelser aav förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Kjellman; [2017]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan Lpfö 98 (reviderad 2010) redogör för att ansvaret för att motverka könsmönster och traditionella könsroller inom förskolans verksamhet ligger hos förskoleläraren. Det ligger således i förskolans uppdrag att implementera arbetssätt som främjar detta uppdrag i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Möten kring matbordet Hur pojkar respektive flickor bemöts vid måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lilina Ivarsson; [2017]
    Nyckelord :bemötande; förskola; genus; jämställdhet; pedagoger;

    Sammanfattning : Ett av förskolans uppdrag är att arbeta med genus och jämställdhet. Det står både i läroplanen för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010) och FN:s barnkonvention (unicef.se) att förskolan ska motverka traditionella könsmönster och att alla har lika rättigheter. LÄS MER

  4. 4. ”Ingenting är fel utan allt är vackert” : pedagogers yttranden om genuspedagogik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Lundqvist; Liv Strand; [2016]
    Nyckelord :Genus; förskola; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete kretsar kring genus och betydelsen om genusmedvetenhet i förskolan. För enligt Skolverket (2014) samt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 5) har barn rätt att utvecklas utan påverkan från stereotypa könsroller under sin vistelse på förskolan. LÄS MER

  5. 5. "Hur vi läser boken och vad vi gör den till är det viktiga”. : Barnbokens funktion i förskolan ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Frick; Mona Wernersson; [2016]
    Nyckelord :barnbok; genus; förskola och pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden  I den teoretiska bakgrunden belyser vi vad pedagoger enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010) har i uppdrag att jobba med utifrån genus och normer. Vidare berörs barnbokens historia där boken hade som uppgift att fostra barn (Kåreland 2015, s. 21) samt barnbokens funktion där exempelvis Granberg (1996, ss. LÄS MER