Sökning: "lpfö 98 historia"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lpfö 98 historia.

  1. 1. Förskolan i den rasifierade staden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lars Schöpf; [2017-12-07]
    Nyckelord :Förskola; mångfald; ”vithet”; ras ; Klass; högresursområde;

    Sammanfattning : I förskolan läroplan Lpfö 98 (2016) beskrivs riktlinjerna för arbetet med mångfald; I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa. Det svenska samhällets internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. LÄS MER

  2. 2. "Hur vi läser boken och vad vi gör den till är det viktiga”. : Barnbokens funktion i förskolan ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Frick; Mona Wernersson; [2016]
    Nyckelord :barnbok; genus; förskola och pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden  I den teoretiska bakgrunden belyser vi vad pedagoger enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010) har i uppdrag att jobba med utifrån genus och normer. Vidare berörs barnbokens historia där boken hade som uppgift att fostra barn (Kåreland 2015, s. 21) samt barnbokens funktion där exempelvis Granberg (1996, ss. LÄS MER

  3. 3. Den pedagogiska resan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Isaksson; [2014]
    Nyckelord :education; preschool; nursery investigation; Lpfö 98; history; utbildning; förskola; Barnstugeutredning; Lpfö 98; historia;

    Sammanfattning : The aim of the study is to make a comparison between the nursery/preschool recommendations (by the state) made in 1972 and the one used today. Here I’ve focused on the posts of looking after children vis-à-vis the educational responsibility. Also the type of education recommended in 1972 and what type of education recommended today. LÄS MER

  4. 4. "Behöver dom inte lära sig turtagning längre?" En diskursanalys av att bli en medforskande förskollärare

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Anderstaf; [2014]
    Nyckelord :medforskandeförskolläraredet förändrade uppdraget; normer; subjektskapande; diskursanalys;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien var att belysa komplexiteten med att bli en medforskande förskollärare utifrån ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt och samtidigt arbeta med det förändrade uppdraget som åligger förskollärare efter revideringen av förskolans läroplan, Lpfö-98. Studien följer förskollärare Nora i hennes arbete och vilja att bli en mer medforskande förskollärare och samtidigt uppfylla de nya direktiven utifrån läroplanen. LÄS MER

  5. 5. "Behöver dom inte lära sig turordning längre?" En diskursanalys av att bli en medforskande förskollärare

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Anderstaf; [2014]
    Nyckelord :medforskandedet förändrade uppdraget; normer; subjektskapande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa komplexiteten med att bli en medforskande förskollärare utifrån ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt och samtidigt arbeta med det förändrade uppdraget som åligger förskollärare efter revideringen av förskolans läroplan, Lpfö-98. Studien följer förskollärare Nora i hennes arbete och vilja att bli en mer medforskande förskollärare och samtidigt uppfylla de nya direktiven utifrån läroplanen. LÄS MER