Sökning: "lpo 94 2006"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden lpo 94 2006.

  1. 1. Kravställningar och språkförmågor : En analys av kursplaner i svenska tillhörande Lpo 94/Lgr11

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Malin Hjort; [2021]
    Nyckelord :styrdokument; kunskapskrav; läsförståelse; skrivförmåga; läroplansteori; PISA;

    Sammanfattning : I det här arbetet jämför jag kunskapskrav, syfte och målsättningar för språkförmågorna läsförståelse och skrivförmåga i de två kursplanerna för svenska tillhörande de två senaste läroplanerna Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo 94 och Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet Lgr11. Jag undersöker dessutom om någon av dessa två språkförmågor prioriteras i någon av kursplanerna. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och betygssättning i Gy11 : En studie av lärares upfattningar av skillnader och likheter mellan Lpo 94 och Gy11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Tomas Viberg; [2014]
    Nyckelord :Gy11; bedömning; betygssystem; betygssättning; idrott och hälsa; läroplansteori; läroplanskoder.;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt sex gymnasielärares uppfattningar och upplevelser av den nya läroplanen, kopplat till deras erfarenheter ifrån den föregående läroplanen. Utifrån kvalitativa intervjuer har lärarna fått svara på frågor kring betygsättning och bedömning i Gy11. LÄS MER

  3. 3. ¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Samnell; [2012-04-30]
    Nyckelord :Interacción; Material auténtico; Motivación; E LE; comunicación oral;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. LÄS MER

  4. 4. Var är alla spanska flickor? En kvantitativ textstudie om genusaspekt i spanska och engelska läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Lena Hjortsberg; [2012-03-15]
    Nyckelord :genus; läromedel; språk;

    Sammanfattning : Bakgrund: Både Lpo 94 och Lgr 11 förespråkar jämställdhet mellan könen och vi som jobbar inom skolan skall alla verka för detta. Som språklärare kan jag dra mitt strå till stacken bl.a. genom att hitta läromedel som lever upp till läroplanens direktiv om genustänkande. LÄS MER

  5. 5. Svenska i enlighet med skolans värdegrund?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Emma Söderholm; [2010]
    Nyckelord :Intersectionality; discourse analysis; discrimination; the compulsory school’sfundamental values; ethnic belonging; functional limitation; gender; religion; sexual orientation; Intersektionalitet; diskursanalys; diskriminering; grundskolans värdegrund; etnisk tillhörighet; funktionshinder; kön; religion trosuppfattning; sexuell läggning;

    Sammanfattning : This study aimed at supplementing the Swedish National Agency for Education’s (Skolverket) study (2006) I enlighet med skolans värdegrund? which investigated whether textbooks in various school subjects went against the fundamental values in the curricula Lpf94 and Lpo 94. Due to this study’s supplementing intention, this study uses a similar title as Skolverket. LÄS MER