Sökning: "lpo 94 teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lpo 94 teknik.

  1. 1. "Ni är de smartaste äventyrarna" : En analys av de pedagogiska idéerna i dataspelen Kalle kunskap & Äventyrarna utifrån Lpo94

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nina Malmelöv; [2023]
    Nyckelord :Läroplanskoder; Utbildningshistoria; Lpo94; Pedagogisk idé; Dataspel som läromedel; Speldesign; Spelelement;

    Sammanfattning : De pedagogiska dataspelen Kalle kunskap och Äventyrarna, producerade under början på 2000-talet har undersökts genom en utbildningshistorisk studie i syfte att bidra med förståelse om hur kunskap och lärande tar sig i uttryck i dataspelen. För att uppfylla syftet med studien har tre huvudsakliga inriktningar styrt studien. LÄS MER

  2. 2. Teknik som svar på samhällets utmaningar – problem formulerade i policytexter från 1978 till 2010.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Charlotta Kerstinsdotter; [2021]
    Nyckelord :teknik; teknikämnet; WPR; policy; läroplan; läroplansteori; grundskola;

    Sammanfattning : Teknik har varit ett obligatoriskt ämne i drygt 40 år och i nästan 30 år har teknikämnet haft en egen kursplan. Ändå beskrivs teknik i skolan som ett otydligt ämne som har svårt att särskilja sig från naturvetenskaperna och vars syfte är oklart för eleverna (SOU, 2010:28; Skolinspektionen, 2014). LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas teknikundervisningen av lärarenskompetens och intresse?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anna-Karin Hörnell; [2018]
    Nyckelord :teknik; kompetens; teknikintresse; lgr 80; lpo 94; lgr 11; undervisning; årskurs 1-3; M;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur lärares utbildning, kompetens och intresseför teknik påverkar den undervisning som genomförs i teknikämnet. I studien har jag använt mig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Jag har intervjuat sex lärare från tre olika skolor som ligger i samma kommun. LÄS MER

  4. 4. Kartans roll i skolan och vardagslivet : En beskrivande studie av lärares och elevers uppfattning av kartan som undervisningsmedel på utvalda högstadieskolor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :David Ryrberg; [2015]
    Nyckelord :Map; Lpo 94; Lgr 11; Digital map; Paper map; geography education; grade 7-9; geography tool; Karta; Lpo 94; Lgr 11; Digital karta; papperskarta; geografiundervisning; årskurs 7-9; geografiverktyg;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur lärare arbetar med kartor i skolan och hur elever uppfattar användandet av kartor, både i skolan och i vardagslivet. Hur lärare uppfattar förändringen i mötet med kartan genom bytet från Lpo 94 och Lgr 11 kommer också att belysas. LÄS MER

  5. 5. Genus och teknik : Flickor och pojkars förhållningssätt till teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Elif Taskin; [2013]
    Nyckelord :Teknik; genus; kön; flickor; pojkar; manligt; kvinnligt; förhållningssätt; könsneutral teknik;

    Sammanfattning : I läroplanen Lpo 94 står det att förhållningssätten mellan flickor och pojkar skiljer sig ofta åt. Då detta har väckt mitt intresse vill jag undersöka om förhållningssätten skiljer sig åt mellan flickor och pojkar i teknikämnet. Studien innefattar och behandlar detta område. . LÄS MER