Sökning: "lpo 98"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden lpo 98.

  1. 11. Elevinflytande utifrån pedagogens perspektiv : förskolan till årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Lahti; Susanne Kemppi; [2009]
    Nyckelord :demokrati; elevinflytande; pedagog;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att undersöka hur pedagoger arbetar för att stärka barnens/elevernas inflytande i förskolan till årskurs 2. Studien genomfördes med ett kvalitativt syfte genom semistrukturerade intervjuer. Vi valde respondenter som arbetar inom förskolan och skolan. LÄS MER

  2. 12. Muntlig kommunikation  ur ett genusperspektiv : En kvalitativ studie på förskola, skola och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Susanna Landén; Stedt Kristin; Anders Steen; [2009]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation; genus; jämställdhet; förskollärare; fritidspedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att studera hur den muntliga kommunikationen mellan förskollärare respektive fritidspedagoger och barn samt barn emellan ser ut ur ett genusperspektiv. Vi har genomfört vår studie på två förskolor och en skola/fritidshem. Vi har utgått från tre olika situationer: fri lek, samling och måltid. LÄS MER

  3. 13. Konflikthantering bland förskolebarn.- En studie i hur man kan arbeta med "Nonviolent Communication" i form av dockteater.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Källström; Maja Bradic; [2008]
    Nyckelord :Nonviolent Communication; Giraffspråk; konflikt oc;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle kommer man ofta i kontakt med konflikter av olika slag, något vi bland annatupplevt under vår verksamhetsförlagda utbildning. Vi har sett hur kommunikationen brister ochmeningsskiljaktigheter uppstår, något som kan sluta i olösta konflikter mellan elever. LÄS MER

  4. 14. Hur tänker barn kring matematik på en Montessoriförskola och på en I Ur och Skurförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Aglaia Costache; Liselotte Stoltz - Nilsson; [2008]
    Nyckelord :fem-åringar; förskola; matematik; montessorimaterial; naturmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur barns matematiska förståelse kan utvecklas i förskolans olika pedagogiska miljöer.Frågeställningar som vi har arbetat med är följande: Hur tänker barn kring matematik? Hur används matematiken i meningsfulla sammanhang i förskolan? Teorin som vi stödjer vårt arbete på är bland annat Vygotsky, Doverborg, Kronqvist, samt de pedagogiska inriktningarna Montessori och I Ur och Skur. LÄS MER

  5. 15. Förskola eller Förskoleklass Ett pedagogiskt dilemma

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Eva Engström; Lena Nätterqvist; [2007]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; sexårsverksamhet; skolförberedande; skolstart; pedagogiskvägledning;

    Sammanfattning : Avsikten med vårt examensarbete var att undersöka sexåringarnas förutsättningar inför skolstarten och att ta reda på hur sexåringarna vägleds in i skolans värld, samt till vad pedagogerna vägleder eleverna till inför framtiden. Den bakomliggande orsaken var de pedagogiska olikheter barnen har inför skolstarten, några av sexåringarna går i förskola men den övervägande delen går i förskoleklass. LÄS MER