Sökning: "lpo 98"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden lpo 98.

  1. 6. Storyline – en granskning i förhållande till Lpo 94 och Lpfö 98

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nui Ahlgren; Johanna Edeslätt; [2010]
    Nyckelord :Lärares förhållningssätt; Läroplaner; Storyline; Tematiskt; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att granska den tematiskt ämnesövergripande undervisningsmetoden Storyline i förhållande till läroplanerna Lpo94 och Lpfö98. Genomlitteraturstudier och kvalitativa intervjuer har frågställningen kunnat besvaras. LÄS MER

  2. 7. Tematiskt arbete med yngre barn : tre pedagogers tankar om tematiskt arbete och om hur de arbetar tematiskt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Hanna Nilsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur några pedagoger beskriver att de arbetar tematiskt med yngre barn och vad de grundar sitt tematiska arbete på. Mina frågeställningar var: Hur beskriver pedagogerna att de arbetar tematiskt? Vad grundar pedagogerna sitt tematiska arbete på? För att få reda på detta valde jag att intervjua tre pedagoger som är verksamma i förskolan och i förskoleklass. LÄS MER

  3. 8. Lärares upplevelser av hur de har stöd och kunskap i skolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Patricia Johansson; [2010]
    Nyckelord :jämställdhet genus stöd kunskap lärare skola kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Jämställdhet har varit ett prioriterat värdegrundsarbete inom skolväsendet sedan skollagen fastställdes 1985. Läroplanen för förskolan (Lpfö -98) och för grundskolan samt förskoleklassen (Lpo -94) förtydligar skolornas skyldigheter och lärarnas uppdrag att verka för jämställdhet. LÄS MER

  4. 9. Hållbar utveckling - skolan som politisk arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Natalie Nilsson; Lovisa Gulldén; [2010]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar hållbar utveckling med utgångspunkt i de styrdokument som rör skolan, Lpfö 98, Lpfö 11, Lpo 94 samt Lgr 11. Syftet med studien är att med hjälp av kritisk diskursanalys se hur resonemanget kring hållbar utveckling förs fram i de respektive läroplanerna samt huruvida det går att se några förskjutningar i de olika läroplanernas sätt att föra fram resonemangen kring hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 10. "Det skulle vá väldigt konstigt att inte ha musik och sång"En uppsats om att använda musik och rörelse som ett redskap på förskolan respektive i tidig grundskola

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Pernille Cederholm; Kristina Svensson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Både Lpfö 98 och Lpo 94 indikerar tydligt att musik och rörelse bör vara en del av den pedagogiska verksamheten både på förskolan och i skolan, även utöver själva musikämnet. Denna uppsats vill undersöka hur pedagoger på förskola och i tidig grundskola använder musik och rörelse som redskap i den pedagogiska verksamheten, utöver den renodlade musikundervisningen, samt hur de tänker kring detta. LÄS MER