Sökning: "lpo94 biologi"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lpo94 biologi.

  1. 1. Vem får synas i No-läromedel : En kvantitativ bild- och textanalys av fyra läromedel för årskurs 1-3 skrivna under Lpo94 och Lgr11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emy Karlsson; Linny Engström; [2020]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; kvantitativ analys; stereotypa normer; läromedel;

    Sammanfattning : Flera forskare har tidigare bekräftat att No-läromedel inte är könsneutrala och att det förekommer en överrepresentation av män. Debatten som förs handlar om huruvida elever påverkas av den ojämna fördelningen av män och kvinnor inom No-ämnena. LÄS MER

  2. 2. Teknikämnet i den svenska grundskolan 2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joachim Bergström; [2014]
    Nyckelord :grundskola; teknik; teknikämnet; läroplaner; Lgr11;

    Sammanfattning : Teknikämnet är idag ett skolämne som kan ses som oklart odefinierat då det inte finns någon entydig beskrivning avseende ämnets innehåll. Detta framgår även i ett internationellt perspektiv. Oklarheter gör det svårt för elever och lärare att överblicka teknikämnet avseende mål och undervisning. LÄS MER

  3. 3. Stämplas eleven in i matematiksvårigheter?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Charlotte Frey; [2013]
    Nyckelord :socioekonomisk bakgrund; förväntningar; stämpling; ;

    Sammanfattning : SammanfattningI denna uppsats blir kursplanerna i NO- ämnena biologi, fysik och kemi från Lpo94 ochLgr11 föremål för ett komparativt studium. Undersökningen har genomförts genom enkvalitativ textanalys. LÄS MER

  4. 4. Begreppsutveckling i naturorienterade ämnen och matematik : -arbetssätt och integration

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Anna Björkman; [2006]
    Nyckelord :matematik; naturkunskap; fysik; biologi; kemi; begrepp; kommunikation;

    Sammanfattning : Redan innan barn börjar skolan har de föreställningar inom matematik och naturvetenskap. Syftet med mitt examensarbete är att jämföra lärares arbetssätt gällande begreppsutveckling i matematik och naturvetenskap samt deras sätt att integrera dessa ämnen– i förhållande till målen och valda teorier. LÄS MER