Sökning: "lusten att skapa"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden lusten att skapa.

  1. 1. Arbetet bakom meningsfulls idrott och hälsa lektioner : En kvalitativ studie om lärares arbete för att skapa en känsla av sammanhang hos elver i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Stella Diaz Stenlund; Elin Nilsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Aim and research questions The purpose of the study is to investigate how teachers in the subject of physical education and health work to create a learning environment where students feel well and have a sense of coherence. -       How do teachers in physical education and health promote a sense of coherence among students? -       How do teachers incorporate the concepts of manageability, meaningfulness, and comprehensibility in their teaching?   Method The analysis is based on five semi-structured interviews, employed thematic analysis to identify patterns and relationships related to the purpose and research questions. LÄS MER

  2. 2. Varför ser elever i grundskolan fysikämnet som mindre meningsfullt och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Jansson; [2023]
    Nyckelord :Elementary school; Physics subject; 4-6; Teacher; Motivation; Interest; Science; Pedagogy; Teacher s perspective; Student s perspective; Grundskola; Fysikämnet; 4-6; Lärare; Motivation; Intresse; Naturvetenskap; Pedagogik; Lärarperspektiv; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka varför elever i grundskolan ser på fysikämnet som mindre meningsfullt än de andra NO-ämnena och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet, vilket också är frågeställningen som detta arbete ämnar att besvara. Metoden är byggd på informationshämtning av kvalitativ natur då den handlar om elevers uppfattningar kring fysiken genom både informationssökning i vetenskapliga artiklar och läroplanen som behandlar frågeställningen i syfte att bekräfta om fysikämnet upplevs mer meningslöst hos elever och hur mening kan skapas för ämnet. LÄS MER

  3. 3. Destination Gö

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Elin Persson; [2023]
    Nyckelord :Arkitektur; Destinationsprojekt; Turism; Blekinge; Skärgård; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Mitt i naturen i Blekinges skärgård, på kanten mellan skog och hav är mitt destinationsprojekt lokaliserat. Intentionen med arbetet är att visa upp Blekinges kvaliteter, att skapa en plats för återhämtning, kreativt skapande och möten mellan människor. LÄS MER

  4. 4. Leva här och nu : Ungas privata pensionssparande fritt från psykologiska fallgropar

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Andersson; Valentina Di Luca; [2022]
    Nyckelord :Private pension savings; younger generations; Sweden; life cycle; behavioral economics; psychological biases; short- and long-term focus; self-control; overconfidence; social interaction.; Privat pensionssparande; yngre generationer; Sverige; livscykel; beteendeekonomi; beteendepsykologiska bias; kort- och långsiktigt fokus; självdisciplin; övermod; social interaktion.;

    Sammanfattning : Bakgrund: De yngre generationerna, individer födda efter år 1990, står inför stora utmaningar och riskerar att erhålla sämre pensioner än dagens pensionärer, vilket ställer höga krav på att inkludera ett privat pensionssparande. Trots att det privata pensionssparandet i dagsläget är mer aktuellt än någonsin är det fortfarande ovanligt förekommande bland de yngre generationerna. LÄS MER

  5. 5. ”Alla vill nå nivå 3” : Lärandematrisens användbarhet för att främja lusten till att lära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Persson; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; lust till att lära; lärandematris; lärandemiljöer; motivation; motivationsskapande; pedagogiskt hjälpmedel; synliggörande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger använder lärandematriser som ett pedagogiskt verktyg för att främja elevernas lust till att lära, både generellt och inom de samhällsorienterande ämnena i grundskolan. Forskning kring olika pedagogiska verktyg är knapp och i synnerhet gällande hur de kan skapa förutsättning för att motivera elever till att utvecklas i sin lärprocess, då matrisen oftast diskuteras utifrån en bedömningsaspekt. LÄS MER