Sökning: "lustfylld läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lustfylld läsinlärning.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning i tidig skolålder : En kvalitativ studie om lärares arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Englöw; [2019]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; linguistic awareness; teaching; pupils; teacher; Läsinlärning; skrivinlärning; språklig medvetenhet; undervisning; elever; lärare;

    Sammanfattning : The survey is based on qualitative research interviews with four active teachers from primary school. The purpose of the study is to gain knowledge of how to work with reading and writing learning in year one. The study is based on four issues that concern the teachers' views on the early work on reading and writing. LÄS MER

  2. 2. Läsutveckling och läsengagemang påverkar ömsesidigt varandra : – en studie om lärares förhållningssätt till läsinlärning och läsengagemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mirjam Olander; Sara Rosander; [2018]
    Nyckelord :Läsundervisning; tidig läsinlärning; läsengagemang; motivation; lärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker lärares tankar om tidig läsinlärning och deras förhållningssätt kring läsengagemang. Syftet för studien är således att undersöka hur lärare som är verksamma i årskurserna f-3 resonerar kring den tidiga läsinlärningen och hur de förhåller sig till läsengagemang som en påverkande faktor för den fortsatta läsutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Lustfylld läsinlärning : Fyra pedagogers syn på lustfylld läsinlärning i förskoleklass

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Amanda Malm; [2015]
    Nyckelord :Bornholm model; preschool class; importance of play; pleasure in literacy learning; Bornholmsmodellen; förskoleklass; lekens betydelse; lustfylld läsinlärning;

    Sammanfattning : The study seeks to investigate four preschool teachers’ views of making literacy learning a pleasurable experience in preschool class and to identify any differences in their views. The study is based on interviews with four teachers with at least ten years’ experience of work in preschool class. LÄS MER

  4. 4. Läsundervisning - ur några lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Carolina Sandholm; Ulrika Olander; [2010]
    Nyckelord :lärarens kompetens; individanpassad undervisning; traditionell läsinlärning; LTG;

    Sammanfattning : Läsundervisning, dess syfte och innehåll har förändrats genom historien. Det har även skolan, dess form och innehåll gjort. Idag är det viktigt att anpassa läsundervisningen till alla elever utifrån deras förutsättningar och behov (Lpo 94, 2005). LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivinlärning : Hur kan undervisningen bedrivas?

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Camilla Gustafsson; [2006]
    Nyckelord :literacy learning; synthetic method; analytic method; teaching; analytisk metod; läsinlärning; skrivinlärning; syntetisk metod; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta arbete handlar om hur den första undervisningen av läs- och skrivinlärning kan bedrivas. Utgångspunkter för undersökningen var att jag anser att det är av stor vikt att lära sig läsa och skriva i dagens samhälle och det är ett högt prioriterat mål i läroplanen. LÄS MER