Sökning: "lutz studie"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lutz studie.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Valbona Kolgjini; Zamzam Mohamed; [2024]
    Nyckelord :Alla barn; fysisk lärmiljö; förhållningssätt; förskollärare; inkludering; kompetens; relationell perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet inkludering i förskolan och hur de arbetar kring inkludering. I samband med denna studie lyfts även förskollärarnas förhållningssätt utifrån egna erfarenheter och kompetenser, gällande inkluderingsarbetet i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Vad gör de på rasten? : Elever med hörselnedsättning som går i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lutz Dressler; Marie Hansson; [2023]
    Nyckelord :Hearing impairment; hearing loss; inclusion; school; social relationships; Hörselnedsättning; hörselskada; inkludering; skola; sociala relationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka det sociala samspelet under raster hos grundskoleelever med hörselnedsättning där övriga skolkamrater är hörande. För att besvara studiens syfte och frågeställningar använde vi oss av strukturerad icke-deltagande observation. LÄS MER

  3. 3. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Selman; Jennie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förhållningsätt; förskolan; förskollärare; normbrytande beteende; specialpedagog och specialpedagogiskt förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med utagerande barn i förskolan : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Boström; Rebecka Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :utagerande barn; förskola; förskollärare; bemötande; anpassningar;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om utagerande barn i förskolan och inriktas mot förskollärares bemötande av utagerande barn samt vilka anpassningar och förebyggande arbete som utförs i verksamheten. Lutz (2009, ss. 30–31) förklarar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd är inkluderade i den ordinarie förskoleverksamheten i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Binary classification of HRV signals

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Rebecca Lütz; [2019]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Heart rate variability, commonly abbreviated as HRV, displays the variance between consecutive heartbeats. This variance occurs naturally but can change due to stress and problems with the cardiac system. HRV is therefore widely used for medical research. LÄS MER