Sökning: "lyckad högläsning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lyckad högläsning.

  1. 1. Svensklärares erfarenheter av arbetssätt med skönlitteratur : En intervjustudie om läsintresse inom svenskämnet med inriktning mot högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Anna Lantz; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; motstånd till läsning; skönlitteratur; arbetssätt i undervisning; skönlitterär läsning; positiva upplevelser; motivation; högläsning; boksamtal; relaterbar läsning; filmatisering; transaktion; estetisk; efferent; sociokulturellt perspektiv; appropriering; mediering; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka svensklärares erfarenheter av arbetet med skönlitteratur i undervisningen och vilka didaktiska verktyg som kan tillämpas för att främja och bibehålla läsintresset hos högstadieelever. Syftet var också att få en förståelse för hur svensklärare kan vägleda högstadieelever i läsningen av skönlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i klassrummet – intentioner och bokval : En kvalitativ studie om vilka intentioner svensklärare har med sin högläsning i klassrummet och vad som ligger till grund för valet av högläsningsbok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Söderling; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; intentioner; bokval; kanon; read aloud;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka intentioner svensklärare har med sin högläsning samt på vilka grunder de väljer ut den skönlitteratur som ska högläsas i klassrummet.Forskning på området visar att faktorer som är framgångsrika för att få till en lyckad högläsning är att välja skönlitteratur utifrån elevernas intressen samt att välja skönlitteratur ur olika genrer för att låta eleverna möta en litterär mångfald. LÄS MER

  3. 3. Högläsning för avkoppling och lärande : En studie om lärares upplevda syfte med högläsningen och hur de arbetar för att uppnå detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Edenström; Frida Landestorp; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; modellering; repetition; syfte; ordförråd; hör- och läsförståelse; åk 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vilket syfte lärare har med sin högläsning och hur de beskriver att de arbetar med högläsning i klassrummet. Denna studie har en kvalitativ forskningsdesign och består av tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yasmin Rasteh; Farah Said; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkliga metoder; språkutveckling; literacy; emergent literacy;

    Sammanfattning : Vi har valt att göra en studie kring olika förskollärares arbete med barns språkutveckling. Anledningen till att vi valde att göra den här studien är för att vi lagt märke till att förskolorna vi arbetat/praktiserat på har haft varierande arbetssätt kring barns språkutveckling. Fokus ligger framförallt på högläsning. LÄS MER

  5. 5. Högläsningens effekter genom samtal

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mikaela Augustsson; [2016]
    Nyckelord :Read-aloud; Högläsning; Samtal; Läs-och skrivutvecklingen;

    Sammanfattning : Högläsning ses generellt i skolan som en aktivitet där eleverna kan slappna av eller som en utfyllnad av tid (Stensson, 2006). Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur högläsning kan användas i skolan och i hemmet på ett positivt och utvecklande sätt för eleverna läs- och skrivutveckling, samt hur hemmet och skolan kan samarbeta för att bidra till en ökning av barnets läs- och skrivutveckling. LÄS MER