Sökning: "lyhörda LÄRARE"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden lyhörda LÄRARE.

  1. 11. "Eleverna ska ha det bra när de är i skolan" : En multipel fallstudie om skolnärvaro och skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Mörck; Maria Hägg Karlström; [2019]
    Nyckelord :skolnärvaro; skolfrånvaro; främjande och förebyggande arbete; emotionellt stöd i klassrum;

    Sammanfattning : Skolfrånvaro är ett aktuellt ämne i svensk media och har även uppmärksammats i en statlig utredning. Syftet med studien var att undersöka hur lärare och specialpedagoger arbetar främjande gällande skolnärvaro och förebyggande gällande skolfrånvaro. LÄS MER

  2. 12. Med språkstörning på Gymnasiet : Elevers uppfattningar av sin skolsituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Ramström; [2018]
    Nyckelord :Language Disorder; Support; Difficulties; Technical Aids; Språkstörning; Gymnasiet; Särskilt stöd;

    Sammanfattning : Forskning visar på att det är svårt för elever med språkstörning att ta till sig undervisningen i skolan. Deras svårigheter kan te sig på olika sätt, men det är vanligt med svårigheter kring att tänka språkligt, läsa och skriva. Behovet av stöd är stort och skolan är skyldig att anpassa undervisningen efter elevernas och behov. LÄS MER

  3. 13. En lyhörd fritidslärare kan göra skillnad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Tony Andreasson; [2018]
    Nyckelord :Elever; lärare; samspel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns alltid någon elev som hamnar utanför, eller som inte vet hur de ska göra för att komma in i leken. Det ingår i skolans uppdrag att stimulera elevernas vilja till att pröva och omsätta tankar till handling, men det är komplext för lärare att hantera elever med olika färdigheter som framstår tydligare i vissa miljöer. LÄS MER

  4. 14. “Du måste fråga mig med!” En kvalitativ studie om relationen mellan förskolläraren och barnet vid den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Almén; Felicia Johansson; [2018]
    Nyckelord :dialog; förhållningssätt; förskola; förskollärare; förtroendefulla relationer; kommunikation; lyhördhet; pedagogisk måltid; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att med utgångspunkt i relationell pedagogik undersöka förskolans pedagogiska måltid som en plats för relationsbyggande. I den nutida skolans ökade krav på effektivitet och mätbara resultat riskerar relationerna mellan lärare och barn att hamna i skymundan. LÄS MER

  5. 15. Bara vara mig själv : En intervjustudie om skolmiljö och välbefinnande bland en klass mellanstadieelever i södra Norrland

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Folkhälsovetenskap

    Författare :Emelie Berneholt; [2017]
    Nyckelord :public health; health; well-being; school climate; middle school; folkhälsa; hälsa; välbefinnande; skolmiljö; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska elevernas upplevelser av skolmiljön och hur den påverkar deras upplevda välbefinnande. Som metod användes semistrukturerade intervjuer med en intervjuguide som mall. Urvalet innefattade sex elever i åldern 11-13 år från en och samma mellanstadieklass. LÄS MER