Sökning: "lyhördhet förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden lyhördhet förskolan.
1. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER
2. Relationskompetens i förskolan : En fördjupning i förskollärares förståelse och praktik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Bland förskollärares många uppdrag ingår ansvaret för att varje barn utvecklar förtroendefulla sociala relationer, vilka utgör en central del av den pedagogiska relationen. Dessa relationer har avgörande betydelse för barns utveckling och deras framtida framgång i skolan. LÄS MER
3. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER
4. Anknytningens möjligheter för utmanande barns emotionella förmåga : En intervjustudie gällande pedagogers kunskap om vilka möjligheter anknytning kan ha för utmanande barns emotionella hanteringsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/PedagogikSammanfattning : I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018 s. 5) beskrivs det att pedagoger ska bidra barnet med förståelse för att kunna hantera sina känslor. I dagens samhälle möter pedagoger barn i förskolan från olika kulturer med olika erfarenhetsryggsäckar varav det barnet kan uppfattas utmanande av pedagoger. LÄS MER
5. Möjligheter till inflytande för barn i förskolan : Intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studien syftar till att utveckla kunskap kring hur förskollärares förhållningssätt kan främja barns inflytande. Kvalitativa intervjuer genomfördes med sex förskollärare. Resultaten har analyserats utifrån teman kopplade till barnsyn, pedagogisk atmosfär och kommunikativa strategier. LÄS MER