Sökning: "lyrik"
Visar resultat 16 - 20 av 138 uppsatser innehållade ordet lyrik.
16. "Om jag kunde förstå" : Att sätta ord på ungas ångest via Sonja Åkessons lyrik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att genomföra en närläsning av Sonja Åkessons dikter Bedrägeri, Jag stirrar, Omöjligt och Öron med målet att påvisa hur dessa dikter kan användas för att öka förståelsen för upplevelser av ångest. I ett bredare sammanhang är studiens syfte att kunna påvisa lyrikens användbarhet i klassrummet. LÄS MER
17. Skönlitteraturens diffusa innehåll : Några tendenser rörande skönlitteratur inom gymnasieskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study aims to map the trends in approaches to fiction in the Swedish uppersecondary school. To achieve this purpose, textbooks’ representation of sub-genres isexamined, and teachers are interviewed to investigate their experiences with fiction. LÄS MER
18. Nära den bruna jorden : En ekokritisk analys av Edith Södergrans poesi
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
19. Gymnasieskolans lyrikundervisning : möjligheter, förhinder och förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att lyrikundervisningen på gymnasiet har blivit en internationellt bortprioriterad del av förstaspråksundervisningen. Syftet med denna kunskapsöversikt är att kartlägga de olika faktorer som påverkar denna utveckling och att därmed väcka en diskussion om de förutsättningar som krävs för att lyfta lyrikundervisningen. LÄS MER
20. Att arbeta med textförståelse : En jämförande studie om det didaktiska arbetet med lyrik i svenskämnet i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärares arbete med lyrik inom svenskämnet på gymnasiet korresponderar med hur elever uppfattar att de tar till sig kunskaper om genren. Informanterna som deltog i studien var verksamma lärare inom ämnet svenska på gymnasieskolan och elever till de medverkande lärarna. LÄS MER