Sökning: "mäktiga medier"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mäktiga medier.
1. Vandal eller martyr? : En kvantitativ studie av hur nyhetsmedier gestaltar klimataktivism.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)Sammanfattning : I den här studien undersöks representationen av klimataktivism och klimataktivister i de svenska nyhetsmedierna Dagens Nyheter och SVT Nyheter. Genom en kvantitativ innehållsanalys som sträcker sig mellan åren 2007 till 2022, har ett antal gestaltningsformer identifierats och analyserats i det utvalda materialet. LÄS MER
2. Lokala mindre klädesaktörer, syns de? : -En kvalitativ studie kring mindre klädesbutikers arbete med varumärkesbyggande på internet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : I dagens snabbföränderliga marknadssituation finns det mycket som styr om och på vilket sätt informationen når mottagaren, det är inte alltid lätt att göra sig hörd bland allt brus, i synnerlighet inte om man är en mindre aktör. Dagens huvudroll i marknadsföringssammanhang besitts av internet. LÄS MER
3. Känsliga kvinnor och mäktiga män : En kvantitativ innehållsanalys av genus-representationen i Sveriges Radios P3 Nyheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The radio is a medium we often listen to whilst doing something else. We wake up, do the dishes, cook or drive to work. Radio as a medium reaches many people, regardless of whether it is through conscious or unconscious listening. We thereby thought it was an important medium to scrutinize in our study. LÄS MER
4. Mäktiga myndigheter och deras fall på DN Debatt 2002-2010
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte & frågeställningar. Debatten om myndigheters roll och det faktum att den borgerliga alliansen gjorde frågan om myndigheters opinionsbildande till en valfråga 2006 gör att man kan ana att det har skett en förändring sedan dess. Eller har det det? Det är vad vår studie syftar till att utreda.. LÄS MER
5. Mäktiga män och osynliga kvinnor -
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Vi kodade 1318 artiklar från fyra tidningar: Aftenposten och Dagens Näringsliv i Norge och de svenska tidningarna Dagens Nyheter och Dagens Industri. Studien var kvantitativ och undersökte vem som syns i ekonomijournalistiken... LÄS MER