Sökning: "män i förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden män i förskola.
1. Värdet av frihet : En studie av kvinnors val att minska sitt lönearbetande och vara hemma
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Kvinnor har under lång tid kämpat för att ha samma rätt till lönearbete som män. Lönearbete har setts som en väg till frihet och självförverkligande. Idag är normen i Sverige att kvinnor lönearbetar men de finns de kvinnor som väljer att inte göra det. LÄS MER
2. Att lämna bort den viktigaste man har : En kvantitativ studie om vårdnadshavares förtroende vid inskolning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvantitativa enkätstudie är att undersöka vilka grupper vårdnadshavare som har högst och lägst förtroende för förskolan under inskolning. Grupperna har kategoriserats utifrån kön, ålder, utbildningsnivå och primärt språkbruk. LÄS MER
3. Risk- och skyddsfaktorer till akademisk stress bland studerande utan barn och studerandeföräldrar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Att studera på universitet och högskolor ska vara möjligt för alla. Dock saknasstudiefrämjande insatser för och forskning om studerande föräldrar. LÄS MER
4. Hur upplever samkönade föräldrar bemötandet i förskola/skola och vården?
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Samkönade individer exkluderas i vardagliga sammanhang utefter sexualitetens normer. I föreliggande studie var syftet att få en fördjupad förståelse av hur samkönade föräldrar upplever bemötandet inom förskola/skola och vården. LÄS MER
5. Inkludering i förskolan - Att arbeta för en förskola för alla : En kvalitativ studie med förskollärare
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka verksamma förskollärares erfarenheter av inkluderande arbetssätt av alla barn i förskolan, samt hur de arbetar för att uppnå det. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats. Data samlades in genom ett online frågeformulär med öppna frågor som analyserades med hjälp av tematisk analys. LÄS MER