Sökning: "män massmedia"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden män massmedia.
1. (O)normala mördare : En textanalys om massmediala framställningar av morddömda kvinnor och män
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera massmedias framställning av kvinnor och män dömda för mord, och med utgångspunkt i genusteori jämföra skildringen av män, kvinnor, femininitet och maskulinitet. Vår analys grundas i den genusteoretiska ansatsen att genus produceras och reproduceras, vilket ständigt förhålls till normativa föreställningar om både femininitet och maskulinitet. LÄS MER
2. Stämplad ligist : en kvalitativ textanalys av svensk hiphopkultur och självframställning i rapparen Yasin Mahamouds musikvideor
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I denna studie undersöktes den nya svenska hiphopkulturen i ett förändrat medielandskap. Det har växt fram en ny subgenre inom svensk hiphop, kallat gangsterrap i massmedia, där unga män från Sveriges problemförorter släpper sin musik på egna digitala plattformar. LÄS MER
3. Jag blir lite varm här nu, om du gäspar ännu mindre kommer jag ta av mig kläderna : Femininiteter och maskuliniteter i Relationsakuten (TV4)
L1-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Uppsatsen undersöker hur Relationsakuten (TV4) konstruerar och upprätthåller femininiteter och maskuliniteter, samt vilka genusnormer som förmedlas av experterna heterosexuella kärlekspar i Sverige, utifrån experternas svar och råd. I uppsatsen utförs en kvalitativ textanalys med semiotik som metod utifrån socialkonstruktivistisk teori. LÄS MER
4. Spelfilmernas framställningar av män och kvinnor med psykisk ohälsa och dess relevans till socialt arbete
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Aim: The aim of this study was to explore how feature films and mass media portray women and men in the late 1970s and 1990s and compare how they were represented in massmedia the period after the movie launches and what impact these portrayals can have on society. The study specifically wanted to develop an understanding of any similarities in a psychosocial perspective and the differences between the men and women in a psychosocial and through a gender perspective. LÄS MER
5. Maskulinitetsnormer i Sportbladet : En undersökning av hur idrottsmän representeras år 2007 och år 2019
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Idrott är ett stort fenom i Sverige och har en stor plats i massmedia. I ett av Europas mest jämställda länder är det idrottsmännen som har den största platsen i sportjournalistiken. Media har en stor makt att påverka samhällets syn på maskulinitet genom deras representationer av män. LÄS MER