Sökning: "män och kvinnor i läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden män och kvinnor i läromedel.
1. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av läromedel som används i sfi-undervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER
2. En normkritisk läsning av läroböcker i ämnet franska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Abstrakt Skolan har, enligt Skolverket och läroplanen, ett uppdrag som går utöver undervisning och kunskapsförmedling. Våra elever ska även lära sig att känna igen och kritisera normer i samhället och motverka traditionella könsroller. En stor del av verksamheten i skolan utgår från läroböcker i olika ämnen. LÄS MER
3. En granskning av hur islam framställs i undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran 1979 : En religionsvetenskaplig analys
Magister-uppsats, Stockholms universitet/ReligionshistoriaSammanfattning : Denna studie syftar till att kartlägga framställningen av shia-islam i fyra undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran år 1979. Undersökningen utgår från ett postkolonialt perspektiv med Edward Saids orientalism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
4. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER
5. Att problematisera jämställdhet i japanska läromedel på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur temat jämställdhet diskuteras i japanska läromedel. Enligt Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) är jämställdhet ett av de grundläggande värdena som utbildningen i skolan ska förvalta. Undervisningen ska leda till kunskaper om könsmönster och hur könsmönster påverkar livsval. LÄS MER