Sökning: "män och kvinnor i tidningen"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden män och kvinnor i tidningen.

  1. 1. Förbrukat förtroende : En kvalitativ textanalys av Aftonbladets gestaltning av politiker kontra tjänstemän i åtta mediedrev

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Naimi Lundegård; Linnea Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :genus; gestaltningsanalys; mediedrev; politiker; tjänstemannaideal; tjänstemän;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns någon skillnad i hur Aftonbladet gestaltar politiker och tjänstemän i åtta mediedrev under åren 2012–2020, samt vilka värderingar om moral och förtroende som kan spåras i texterna. Studien undersöker även skillnader i gestaltningen mellan män och kvinnor samt om det finns någon skillnad när skandalen i första hand gäller personens privatliv och yrkes/politikerroll. LÄS MER

  2. 2. Amber Heard, Johnny Depp och rättegången på allas läppar : En kvalitativ semiotisk analys av representationen av Amber Heard och Johnny Depp på medieplattformen TikTok.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :FELICIA STREIFFERT; Merlinda Ajdini; [2023]
    Nyckelord :Amber Heard; Johnny Depp; genus; representation; TikTok; sociala medier; humor; stereotyper; semiotisk analys;

    Sammanfattning : Under år 2018 publicerades en artikel om våld i nära relation i tidningen The Washington Post av skådespelaren Amber Heard. Detta ledde till att Heards före detta make Johnny Depp stämde Heard för förtal. Rättegången hölls år 2022 och blev viral på sociala medier vilket ledde till en stor debatt. LÄS MER

  3. 3. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Loreta Maloku; Hana Ramadani; [2022]
    Nyckelord :Gender; Representation; Stereotypes; Media; Magazine; Masculine; Feminine; Hegemony; Semiotics; The male gaze; Genus; Representation; Stereotyper; Media; Tidskrift; Maskulinitet; Femininitet; Hegemoni; Semiotik; The male gaze;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER

  4. 4. En "hälsosam" bild av äldre i reklam

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Emmy Dahlberg; Amanda Johansson; Rasmus Fager; [2022]
    Nyckelord :Ålderism; Skönhetsideal; Reklam; Grafiska Designelement; Visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka hur normer kring åldrande kommuniceras visuellt i tidningsreklam. Undersökningens mål var att besvara hur ofta ålderstecken porträtteras visuellt i reklam, vilka visuella designelement porträtterar ålderstecken i ett urval reklambilder i tidningen Hälsa samt hur den visuella kommunikationen och budskapen skiljer sig mellan reklamen med män respektive kvinnor? Den använda metoden var en kvantitativ undersökning där förekomsten av ålderstecken samt typ av ålderstecken räknades. LÄS MER

  5. 5. Kvinnors rösträtt 1919 i två lokala tidningar i Örebro med olika politiska perspektiv : (Örebro Kuriren och Örebro dagblad)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Afshin Tabrizi; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kvinnor fick medborgarskap och rösträtt i Sverige 1919, men deras medborgarskap var i praktiken inte lik männens medborgarskap. De hade inte samma rättigheter och tillgångar som män hade i alla politiska arenor i början av 1900 – talet. LÄS MER