Sökning: "män och kvinnor konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden män och kvinnor konsumtion.

  1. 1. ”Det är som att hela världen har fått ADHD” : En tematisk analys av motiven bakom varför människor väljer att aktivt minska sin skärmtid och konsumtion av traditionella nyhetsmedier och hur det går till

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Felicia Bylund; [2024]
    Nyckelord :medie- och kommunikationsvetenskap; tematisk analys; semistrukturerade intervjuer; digital detox; uses-and-gratifications; mediepåverkan; självreglering; självkontroll; lågengagemang; mångsyssleri;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom semistrukturerade intervjuer som metod förmaterialinsamling och en tematisk analys undersöka människors motiv och bakgrundtill att aktivt minska sin konsumtion av sociala medier och traditionella nyhetsmedier,antingen helt och hållet eller i tidsperioder. Samt vilka åtgärder som individen tar till föratt öka sin självkontroll och självreglering. LÄS MER

  2. 2. Sockersötade drycker och bukspottkörtelcancer : Sambandet mellan intag av sockersötade drycker och risk för bukspottkörtelcancer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Jenny Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Sugar-sweetened beverages; added sugar; risk factor; pancreas cancer; sockersötade drycker; tillsatt socker; riskfaktor; bukspottkörtelcancer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sockersötade drycker är drycker till vilka sockerarter tillsatts. Dessa drycker konsumeras globalt och många gånger överskrids rekommendationerna om intag av tillsatt socker, vilket kan leda till negativa hälsoeffekter. LÄS MER

  3. 3. STIGANDE MATPRISEROCH NORRLÄNNINGARS KOSTVAL OCH KOSTVANOR – ENENKÄTSTUDIE

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Agnes Malmström; [2023]
    Nyckelord :kost; matvanor; livsmedelsval; hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Matpriser har gett upphov till en större oro särskilt bland ekonomiskt utsattapersoner. Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har blivit 20,95% dyrare frånfebruari 2022 till februari 2023. LÄS MER

  4. 4. Handla ultra fast fashion, igen? : - En kvantitativ om konsumentbeteende inom ultra fast fashion

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Julia Deborg; Tanja Nestserava; [2023]
    Nyckelord :consumer behavior; ultra fast fashion; consumption; self-conscious emotions; market segmentation; konsumentbeteende; ultra fast fashion; konsumtion; självmedvetna känslor; marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Ultra fast fashion är ett relativt nytt fenomen som definieras som företag som producerar kläder på kort tid och säljer dessa till lågt pris. Snabb förändrade trender i kombination med korta marknadsföringsvägar gör det möjligt för ultra fast fashion att växa. LÄS MER

  5. 5. Attityder till sötningsmedel i dryck : En enkätstudie bland studenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Frida Haegermarck; Gabriella Sjöström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Sötningsmedel är ett populär alternativ till socker och ett viktigt verktyg för att minska intaget av tillsatt socker. Tidigare studier av attityd har dock visat en viss skepsis till artificiella sötningsmedel. LÄS MER